Retail kan veel leren van attractieparken

De retailwereld kan nog veel leren van attractieparken. Tijdens de corona crisis is een nog groter deel van de consumenten gewend geraakt aan online shoppen. Fysieke winkels en binnensteden moeten een meerwaarde gaan bieden om de koper van de bank te krijgen. De mix van leisure, horeca en retail is daarvoor een oplossing. “Beleveniswinkels zijn lang niet het exclusieve domein van grote ketens; zie het sigarenwalhalla van Hajenius op het Rokin of de Legowinkel in de Kalverstraat. Het zijn nog wel uitzonderingen. In het buitenland zijn winkels, winkelcentra en winkelsteden al veel verder”, zegt Goof Lukken, lvan Vrijetijdskennis en de Breda University of Applied Science. Kijk naar de Amerikaanse malls, waarin naast winkels en foodcourts achtbanen en ijspistes voor ‘hangtijd’ zorgen. Of naar Ikea, dat al decennia scoort met de ballenbak.

Attractieparken

“Wij denken dat we heel charmante binnensteden hebben, met winkelen als dé trekker. Maar dat is heel snel aan het veranderen; funshoppen alleen is niet meer genoeg. Retail gaat echt naar die belevingskant toe.”

Winkels kunnen daarbij heel wat leren van de attractiewereld, zegt Lukken. “Van al die trucjes die de Efteling of Merlin Entertainments (de Britse eigenaar van onder meer Madame Tussauds en Amsterdam Dungeon – red.) bedenken kan de retail heel wat opsteken. Vooral op het vlak van beleving, gastvrijheid, personeel en de gast ‘raken’. Steeds meer winkeliers denken na over wat ze kunnen toevoegen dat online onmogelijk is: dingen proberen, voelen, passen. Bij Decathlon kun je een racket testen op een gravelbaan. Ook events kunnen een grote rol spelen. Geef mensen een unieke reden om naar een winkel of stad te trekken. Ook meer personaliseren en goed advies kunnen een reden zijn om een live winkel meer bestaansrecht te geven.”

Meer weten over wat retailers kunnen leren van de vrijetijdsectop neem gerust contact op met Vrijetijdskennis.

Goof Lukken heeft ook meewerkt aan een groot artikel (o.a. verschenen in het Parool) over deze trend. Klik hier voor het volledige artikel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.