vrije tijd >> trends

Economisch van groot belang!
De economische betekenis van de vrijetijdsindustrie is de laatste jaren nog groter geworden. Volgens Gastvrij-Nederland bedroeg deze in 2010 ruim 408 miljard! De gastvrijheidseconomie is de brandstof voor de Nederlandse economie. Enerzijds omdat de sector een significante bijdrage levert aan de Nederlandse economie (Gastvrij Nederland is verantwoordelijk voor 5% van alle banen in Nederland en 3,5% van het bruto nationaal product). Maar anderzijds ook als basis voorwaarde om de balans tussen wonen, werken en ontspannen te optimaliseren en daarmee de “the quality of life” in Nederland te vergroten. Verschillende cijfers over vrijetijd zijn te vinden in het Trendrapport Toerisme en Recreatie (waarin VTK-oprichter Goof Lukken de afgelopen jaren diverse artikelen heeft geschreven). Ook op de site van Gastvrij Nederland zijn veel specifieke cijfers en marktontwikkelingen te vinden. Deze organisatie is de nationale samenwerking van alle belangrijke partijen in ons land met betrekking tot vrijetijd, gastvrijheid, horeca en toerisme.

Trends in vrije tijd
De trends in de vrijetijdsindustrie volgen elkaar in rap tempo op. Wij volgen deze trends op de voet. Ook publiceren we elk jaar de VrijetijdsTrends (dit jaar editie 2017).  Meer informatie over trends in de vrijetijdssector vindt u in het NRIT Trendrapport 2016, waaraan VTK-oprichter Goof Lukken ook heeft meegewerkt (zie deze site voor meer informatie). Ook verwijzen wij u graag naar de site Travelnext die gespecialiseerd is in trends over digitale marketing in de vrijetijds- en reiswereld. Ook hier levert Goof Lukken vaak bijdragen. 

Hieronder volgen kort enkele actuele trends, gevolgd door de belangrijkste trends voor 2017, de VrijetijdsTrendhunt (met concrete voorbeelden) gevolgd door de oudere trendverwachtingen en een (gepulbliceerd tot 2015) lijst met wat 'IN' en 'UIT' was qua vrijetijd :

In de markt van vrije tijd

  • Enorme groei van het aanbod en van de vraag
  • Grenzen vervagen, er ontstaan grote vrijetijdscomplexen met verblijfsaccommodaties of zogenaamde resorts
  • Beleving en Belevingseconomie worden steeds belangrijker, mensen willen iets unieks beleven. Het gevolg is thematisering en imagineering
  • Merken worden steeds belangrijker
  • Het internet is de start van vrijetijd
  • All-inclusive of exclusief zorgen voor andere prijsstellingen
  • Vrijetijd kent geen tijd, het is een 24-uurs economie
  • Globalisering en lokalisering (de wereld is een dorp en het dorp bevat de wereld)
  • Aandacht voor duurzaamheid en milieu
  • Authenticiteit scoort
  • Groei van het plattelandstoerisme

Op bedrijfsniveau in de vrijetijdsindustrie

  • Schaalvergroting
  • Professionalisering
  • Ketenvorming
  • Daarnaast publiceert VTK jaarlijks de VrijetijdsTrends, hieronder ziet u de diverse trends per jaar

     De VrijetijdsTrends van 2017: 

    Geniet-economie, retro-grenzen, digital & live realities
     

    De vrije tijd van 2017 staat in het teken van de geniet-economie, retro-grenzen  en digital & live realities. Dat voorspelt trendwatcher van vrijetijdskennis.nl en NHTV-docent Goof Lukken in de VrijetijdsTrends 2017. De geniet-economie draait weer op volle toeren. We zijn daarbij op zoek naar korte en betekenisvolle belevingen. We eten meer buiten de deur en in combinatie met entertainment gaan we ook weer live shoppen (RED: Retail, Dining en Entertainment). Daarnaast zijn de grenzen weer terug. Steeds meer landen lijken zich op zichzelf te focussen. Dit begon met de Brexit en de verkiezing van Donald Trump, maar ook wij gaan onze vrije tijd vaker en meer in eigen land, regio of buurt spenderen. Bovendien zijn er grenzen aan de groei van de vrijetijdsbesteding. Amsterdam wordt overspoeld door toeristen. Tenslotte mixen we realiteiten. We beleven via VR en AR. Maar ook elkaar live zien of iets meemaken, krijgt meerwaarde. In de VrijetijdsTrendHunt (bijlage) worden de hierboven genoemde trends aan de hand van voorbeelden concreet.

    Geniet-economie

    Genieten is weer helemaal terug in de vrije tijd. Nu de economische crisis voorbij lijkt te zijn, is het genieten volop terug. Samen zijn, doen en denken lijkt een belangrijke rol te hebben in de vrije tijd. Het aanbod van vrijetijdsactiviteiten blijft groeien, waarbij vernieuwende concepten zoals break-in rooms (als tegenhanger van escape rooms) of belevingen met storytelling de innovatie tonen. Waar fysiek shoppen op zijn retour lijkt, werken winkel- en stadscentra steeds meer aan de RED-methode. Dit is de combinatie van Retail (winkels met iets extra), Entertainment (evenementen, attracties  of andere trekkers van bezoekers) en Dining (leuke plekken om te eten en drinken). De huidige consument is kritisch en kiest een steeds hoger kwaliteitsniveau. Aan de andere kant is ook de charme van kleinschaligheid, simpel en basic (zoals bamping = basic-camping) een succesfactor. Samen en live beleven zijn door de digitalisering het belangrijkste doel van onze vrijetijd. Net als het bevestigen van onze lifestyle.

    Retro-grenzen

    Na de jarenlange globalisering lijken grenzen weer retro te zijn. We zijn meer geneigd om ons voor vrije tijd binnen onze eigen landsgrenzen te oriënteren.  De Engelsen begonnen met dze trend door de Brexit. Zij gaan nu meer in eigen land op vakantie. De verkiezing van Donald Trump lijkt ervoor te zorgen dat ook wereldspeler USA dit gaat doen. In Nederland blijven we eveneens meer genieten in eigen land. We beschikken over de beste leisure-infrastructuur van de wereld. Veel, veilig en dichtbij genieten zijn weer terug. De trend van lokalisering blijft succesvol. De pretparkindustrie in Nederland bloeit en musea en evenementen trekken steeds meer bezoek. Maar we lopen ook tegen grenzen aan. Amsterdam wordt overspoeld door toeristen. Het goed managen van zowel de buitenlandse als Nederlandse toeristenstroom is een uitdaging voor de komende jaren. We moeten Nederland niet zien als een land, maar als een grote stad met diverse ‘wijken’. Economisch is de gastvrijheidsindustrie een belangrijke economische pijler met 69 miljard euro omzet.

    Digital en live realities

    In onze vrije tijd gaan digitale en echte realities naast elkaar bestaan. Via de nu volledig geaccepteerde Virtual Reality (VR) kunnen we digitale belevingen thuis krijgen. Maar ook door de VR te mixen met realiteit, zoals in achtbanen, krijgen we nieuwe dimensies. Augmented Reality (AR) zorgt voor een extra laag in de beleving van onze vrije tijd. Door bijvoorbeeld jouw GSM te richten op gebouwen krijg je alle informatie. Live realities worden aan de ene kant gestuurd door sociale interactie (gezellig samen genieten en bijpraten). Aan de andere kant worden ze steeds grootser en intenser (zoals de nieuwste achtbanen in pretparken).

    VrijetijdsTrends updates

    Lukken bepaalt zijn trends door het verwerken van vele data als onderzoeksrapporten, media, waarnemingen in de branche, discussies met studenten en experts en cijfers. “Het gaat hierbij echter meer om duiding aan de mix van deze bronnen te geven. De lijst met de bovengenoemde drie hoofdtrends geeft een richting waarbij per trend of ontwikkeling een eigen prachtig verhaal hoort. Een trend is wat mij betreft niet alleen kortstondig. Trends zijn wel steeds vluchtiger en soms veelomvattend. De VrijetijdsTrends zijn inmiddels een begrip in de branche en blijken vaak noodzakelijk om ondernemers aan te zetten tot innovatie en inspiratie. Nieuw is dit  jaar de VrijetijdsTrendhunt met mooie voorbeelden van trends met betrekking tot de vrije tijd. Daarom volgen er in 2017 regelmatige trendupdates, blogs, vlogs en goede voorbeelden op www.vrijetijdskennis.nl. Zo ontstaat een compleet  beeld van de vrije tijd die economisch en maatschappelijk steeds belangrijker wordt,” aldus Lukken.
     

  • VrijetijdsTrendHunt 2017

  • Geniet-economie

    Glamping en Bamping: Ofwel luxe kamperen in ingerichte tenten of juist back to basic in de natuur.

    Food: Natuurlijk, transparant en specialisme zoals de opkomts van wine-bars of haute fast food zoals de Fat Dog van topkok Ron Blaauw

    RED: mix van Retail (winkel) Entertainment en Dining: zoals  Tastycomedy, een dinershow met stand-up comedy die weer meer bezoek naar schevingen trekt. Net als de musical the Lion King of The bodyguard in Utrecht.

    Winterland Breda, waarbij sfeer en extra activiteiten zoals ledversching, een lichtshow op de grote kerk van Breda een reden geven om het centrum van de stad te bezoeken in de maand december

    Multigeneratie vakantie: We gaan op vakantie met het hele gezin, opa, oma, kinderen en kleinkinderen

    Vriendenweekend: Met vrienden een weekendje weg

    Aandacht en uniek: Persoonlijke aandacht verklaart het succes van kleinschalige vrijetijdsactviteiten. Ook uniciteit maakt het verschil. Slapen in vliegtuig, raket of vogelhuisje(zoals bij de Vreemde Vogel)

    Uitdaging: Entertainment moet uitdagend en vernieuwend zijn zoals escaperooms.

  • Retro-grenzen

    Groei binnenlands toerisme in de UK: Door de komende Brexit is de pond van de Engelsen in eigen land meer waard.

    Nederland is Leisureland: we hebben de hoogste attractiedichtheid, de meeste campings en bungalowparken per inwoner van de wereld. Combineer dit met ons rijke cultuur en historie, mooie natuur en goede infrastructuur en je hebt een top bestemming

    Inkomend toerisme stelt ons voor uitdagingen: Het inkomend toerisme (zowel zakelijk als vakanties) is gestegen van rond de 10 miljoen bezoekers in 2009 naar 15 miljoen in 2015. Zie ‘pretpark Amsterdam. Juist door Amsterdam meer als pretpark te managen zouden we de beleving van onze hoofdstad goed kunnen houden voor zowel de inwoners als de toerist

  • Digital en live realities

    Enverserd, europa’s eerste VR-experience center: In eindhoven ligt deze primeur voor europa. Speel spellen in de VR, of zie welke toepassingen deze nieuwe digitale techniek heeft.

    Coastality: Combineer VR met een achtbaan en je hebt een nieuwe topbeleving o.a. te zien in Europapark en Bobbejaanland.

    Cocoonen en cosyness: Ouwerwetse gezelligheid met bordspellen en gourmetten, het is weer helameel hip.

    Groots en meesleepend: We gaan massal naar grootse shows als die van Guus Meeuwis en de Toppers (zomer en winteredities) of naar de Vrienden van Amstel Live. Onze top DJ’s treden op tijdens de Flying Dutch op drie verschillende locaties die ze per helikopter bereiken 

  • VrijetijdsTrends 2016: Ingetogen genieten, puur samen, mobiel digitaal
    Drie trends zijn leidend als het gaat om onze vrije tijd in 2016: ingetogen genieten, puur samen, mobiel digitaal. Ook dit jaar presenteert trendwatcher, oprichter van vrijetijdskennis.nl en NHTV-docent Goof Lukken de VrijetijdsTrends 2016. Economisch merken we het herstel, maar in 2016 gaan we vooral ingetogen genieten We zijn nog steeds waakzaam als het gaat om het wankele herstel van de crisis.  De druk op onze vrije tijd neemt door de nieuwe participatiesamenleving steeds meer toe. Méér tijd gaat in mantelzorg, vrijwilligerswerk en sociale betrokkenheid zitten. Logisch dus dat we weer meer samen willen genieten (met familie, vrienden, buren) van pure momenten en producten. We gaan voor pure, natuurlijke en duurzame relaties en belevingen. De technologie blijft daarnaast een steeds grotere rol spelen in onze vrije tijd. Door de komst van smartphones zijn de grenzen tussen werk en vrije tijd minder helder. De technologie helpt ons ook in onze vrije tijd en brengt ons nieuwe belevingen. Door het gebruik van virtual reality en digital wearables verplaatsen en informeren we ons snel. Ook spelen apps een steeds grotere rol tijdens ons dagje uit.

    Ingetogen genieten
    Genieten mag weer in de vrije tijd nu de economische crisis voorbij lijkt te zijn. We kiezen er echter wel voor om meer ingetogen te genieten. Ingetogen in de uitgaven (minder groots en meer en vaker kleine genietmomenten) en in de uitbundigheid. De dreiging van terrorisme ligt nog steeds op de loer en de Nederlandse moraal ‘Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’ lijkt weer terug. Samen zijn, doen en denken lijkt een belangrijke rol te hebben in de vrije tijd. Dit komt  tot uiting in de groei van familie- en vriendenweekenden, waarop grote bungalowaanbieders zoals Center Parcs en Landal GreenParks inspelen. Ook de camping is terug van weggeweest. Voor eerst is de verkoop van caravans weer gestegen: knus op de camping kan weer. Er is zelfs een Frans campingconcept (Huttopia) dat haar eerste shop in Nederland opent  Ook uit het succes van Escape Rooms blijkt dat samen aan iets werken en over iets denken past in deze tijd. De babyboomers kopen mogelijk eerder een camper dan een tweede huis.  Dagjes uit worden voordeliger door de grote succesvolle kortingsacties van de supermarktketens. Door de participatiemaatschappij gaan we weer ouderwets zorgen voor elkaar. In onze vrij tijd is aandacht voor toegankelijkheid dan ook onmisbaar

    Puur samen
    De hang naar natuurlijke producten en authentieke belevingen groeit nog steeds. In ons voedsel kiezen we steeds meer voor pure producten waardoor restaurants ook vaker ‘het verhaal’ achter de producten deelt met hun gasten. Delen en het samen maken van verhalen staat ook steeds vaker centraal in pretparken. De Efteling koos bewust voor een verhaal en authentieke sfeer rondom de introductie van hun nieuwe achtbaan Baron 1898, en opent in 2016 een attractie rondom het klassieke verhaal Pinokkio. Maar ook samen iets unieks beleven (ofwel crazy leip) en een uitdaging aangaan lijkt de trend. Walibi opent in het voorjaar van 2016 een nieuwe rollercoaster die jongeren uitdaagt opnieuw ‘hard te gaan’. Ook de natuur blijft een succesvol thema. Komend jaar opent de geheel vernieuwde Wildlands Adventure Zoo (voorheen Dierenpark Emmen). Bezoekers gaan er niet alleen dieren zien, maar vooral ook beleven aan de hand van diverse expedities. Ook krijgt Nederland in Ouwehands Dierenpark Rhenen één van de meest iconische diersoorten binnen de landsgrenzen: de reuzenpanda.Het succes van het thema natuur komt ook naar voren in de verblijfrecreatie. Nabij Disneyland Parijs opent bijvoorbeeld Villages Nature, een bungalowpark 3.0 met een uniek thermaal meer dat door aardwarmte continu 30 graden Celsius is. Dit project is dankzij de samenwerking tussen Disney en het Franse moederbedrijf van Center Parcs, Pierre et Vacances, tot stand gekomen.

    Mobiel digitaal
    Technologie is niet meer weg te denken uit onze vrije tijd in 2016 De smartphone is voor veel mensen het
    basisstation van het dagelijks leven. Via dit mobiele apparaat hebben we continu contact met werk en privé. Het bevat onze muziekcollectie, die we natuurlijk streamen, en biedt ons ontspanning in de vorm van games en films/ YouTube/ Netflix.  In 2016 zullen we zien dat wearable technologie in de vorm van Google Glass, smartwatches en virtual reality (VR) brillen toeneemt. Ze gaan integraal onderdeel uitmaken van onze vrije tijd, zowel thuis als op locatie. Zo worden reeds VR-technieken gebruikt bij het boeken van reizen, voor promotionele doeleinden en voor extra belevingen, zoals de combinatie van een achtbaan en VR: de VR-coaster. Ook Fitbit technologie wordt gebruikt om onze sportprestaties in de vrije tijd te meten en delen. Dat kan bijvoorbeeld via apps als Strava en RunKeeper. Bovendien kunnen we via onze smartphone ons huis slimmer en beter bedienen en volgen. We blijven 24/7 op de hoogte van alle nieuws, zowel dicht bij huis als all over the world.

    _____________________________________________________________________

VrijetijdsTrends 2015 Summer update

Dit jaar geen lijstje van wat ‘in’ en ‘uit’ is in de vrije tijd. Na vijf jaar waren de VrijetijdsTrends ook toe aan een vernieuwing. Vandaar vanaf nu meer kleine en persoonlijke vlogs, clips of video’s. We beginnen met de top 5 vrijetijdstrends van dit moment. In de video een persoonlijke toelichting hieronder een kort lijstje met enkele termen die van toepassing zijn.

 

Top 5 VrijetijdsTrends, zomer 2015 

1: Herstel maar ook onzekerheid,

Het gaat economisch beter en we dureven weer te genieten

Kamperen weer in de lift

Dichterbij op vakantie (Spanje en buurlanden)

Weer terug naar genieten van de vrije tijd maar wel voorzichting in onze uitgaven en keuze van betseding vrije tijd (politieke en economische instabiliteit) 

2 :P van persoonlijkheid , aandacht voor de gast en unieke producten versus internationalisering

Aandacht

Leisure is samen iets doen

Succes B&B en kleinschalige concepten

Ask a local

Digitalisering personalisering met Disney Magic Band (zie ook dit artikel op Travelnext)

3: Terug naar de bron, in plaats van massa

Puur eten

Natuur (hoe overleef ik Nederland)

Papieren agenda komt terug

Opvallende maar vooral ook basic producten

Trampolineparken (springen is weer 'in')

Rust en stilte al luxe (of the grid)

4: Tijdelijk gebruik popup, delen van boot caravan of vakantiehuis versus permanent bezit van vrijetijdsgoederen

Couchsurfing

Caravandelen

Boot delen

Popup

Festivals

Snapcar

Verras me/surprise me is touroperator met pop-up store en verkoopt reizen met nog onbekende bestemming

5: Concept en content versus massaproductrie

Concepten met een verhaal zijn leidend (denk aan de introductie van de nieuwe dive coaster van de Efteling)

zie ook dit artikel op Travelnext

Digitalisering maar wel met storytelling

Ibeacons, zie ook dit artikel op Travelnext

Digital augmented Virtual Reality

Occulus rift

Lees ook dit artikel op Travelnext

Meer trends

Natuurlijk zijn er meer trends en is dit maar een greep uit de vele trends die op dit moment spelen in de Vrijetijdsindustrie. Voor specifieke trends per branche kunt u altijd contact met ons opnemen wij maken dan graag een top 5 van de VrijetijdsTrends voor uw branche of doelgroep.

De komende maanden houden we je op de hoogte via videos en blog of sociale media. Hou onze site dus in de gaten. Mocht je relevante info voor ons hebben stuur deze dan op naar ons, voeg ons toe aan het mediabestand of bel ons. We nemen graag clips op locatie op!

Deze trends mogen met bronvermelding: www.vrijetijdskennis.nl, Goof Lukken gratis overgenomen worden.

______________________________________________________________________________________

VrijetijdsTrends 2014: FusionTime, Share-connected, PuurNatuur


Drie trends zijn leidend als het gaat om onze vrije tijd in 2014: FusionTime, Share-connected en PuurNatuur. Ook dit jaar presenteert trendwatcher, oprichter van vrijetijdskennis.nl en NHTV-docent Goof Lukken de VrijetijdsTrends 2014. We gaan vrije tijd en werk vaker combineren, maar ook het aanbod is steeds meer een combinatie van vrijetijdsproducten; vandaar de trend FusionTime. Share-connected heeft te maken met de trend die vorig jaar al begon: we willen momenten en belevingen echt samen live delen. Het gaat echter ook over de opkomst van share-initiatieven zoals AIRB&B en Houstrip.com waarbij een lager budget en het internet een rol spelen.  PuurNatuur geeft aan dat we weer terug willen naar de natuur, van echt eten houden en originele, pure en duurzame belevingen willen.

FusionTime: mix van vrijetijdsaanbod, vrije tijd en werk

Voor het eerst lijkt onze vrije tijd niet te dalen, maar is deze stabiel, aldus het Sociaal en Cultureel Planbureau. In 2014 mixen we onze vrije tijd steeds meer met werk en andere verplichtingen. WIFI is in onze vrije tijd onmisbaar geworden, net als de smartphone en tablet. Deze worden ook steeds vaker onderdeel van onze vrijetijdsbelevingen. Maar ook het aanbod mixt zich. Op campings zien we tegenwoordig een breed scala aan (luxe en/ of originele) verblijven en zelfs een overdekte speeltuin of attractie. Attractieparken ontwikkelen zich tot complete resorts en voor een concert kun je tegenwoordig ook naar de bioscoop. Via de livestream volg je bij jou om de hoek het optreden van jouw favoriete band.  De opkomst van cruises laat zien dat we reizen, verblijven en vermaken in één vakantie kunnen combineren. Ook reisorganisaties zien in dat de nieuwe consument een kameleon is, die van Fusion houdt. Door middel van dynamic packaging, ofwel meer maatwerk door middel van stapeling van producten (zoals reis, accommodatie en belevingen), volgen zij deze trend.

Share-connected
We willen in 2014 blijven delen. In onze vrije tijd gaat veel aandacht naar sociale contacten. We gaan steeds vaker met drie generaties (grootouders, kinderen en kleinkinderen) op vakantie of organiseren vrienden- en vriendinnendagen/ -weekenden. Ook zien we vaker dat vader en zoon of moeder en dochter hun gezamenlijke momenten beleven. Persoonlijke en eerlijke aandacht van de gastheer of gastvrouw van de accommodatie is leidend. Daarnaast delen we onze vrije tijd graag via sociale media met de rest van de wereld. Deze trend gaat echter ook over de opkomst van share-initiatieven, zoals AIRB&B, Wimdu en Houstrip.com waarbij een lager budget en het internet een rol spelen

PuurNatuur
Onze interesse voor Puur en Natuur is logisch. In de huidige gedigitaliseerde maatschappij komt de ‘oermens’ weer in ons boven en zoeken we rust in de bossen en op het platteland. We willen steeds meer weten over de natuur, denk maar aan het succes van documentaires als Earth(flight) en De Nieuwe Wildernis. Dierentuinen blijven populaire attracties die met edutainment de mensen op een leuke manier iets leren.  Ook onze eigen natuur en ons eigen land blijven populair. Natuur en landschap worden steeds beter ontsloten door de oprichting van Natuurpoorten. Wandelen en fietsen zijn immers onze nummer één dagjes uit. We koken graag met authentieke en ambachtelijke producten uit de directe omgeving. Ook onze gezondheid en levensstijl blijven belangrijk. Wellness in de breedste zin van het woord, zowel fysiek als mentaal, staat voorop. 

In en Uit in de vrije tijd van 2014
Op het grote vlak van de vrije tijd zijn veel en diverse trends waar te nemen. “Deze laten zich het best vertalen in tegenstellingen of uitersten, ofwel in het simpele ‘Wat is in’ en ‘Wat is uit’,” aldus Goof Lukken. “De nuance is echter altijd breder en kan bediscussieerd en gemotiveerd worden.” Hiervoor wordt verwezen naar de uitgebreide trends in de bijlage. Lukken bepaalt zijn trends door waarnemingen in de branche, discussies met studenten en experts, media, rapporten en cijfers. “Het gaat hierbij echter meer om duiding aan de mix van deze bronnen te geven. De lijst met ins en outs geeft een richting waarbij per trend of ontwikkeling een eigen prachtig verhaal hoort. Een trend is wat mij betreft niet alleen kortstondig. Sommige trends komen nu al voor het zesde jaar terug op de lijst, die zo steeds completer wordt. Het geeft een tijdsbeeld van de vrije tijd die economisch steeds belangrijker wordt,” aldus Lukken.

VrijetijdsTrends 2014
vetgedrukte trends zijn nieuw voor 2014.
niet-vetgedrukte trends blijven gelden voor komend jaar 

IN 2014 UIT 2014
Algemeen Algemeen
Stabiele vrije tijd Minder vrije tijd
FusionTime
We mixen onze vrije tijd steeds meer met werk en andere verplichtingen Aanbod is ook divers.
Werk en privé zijn strikt gescheiden, we kiezen maar één vrijetijdsbesteding
Eenduidig aanbod
PuurNatuur
Terug naar de natuur, eerlijk eten en oprechte belevingen met een echt verhaal maken het verschil
Standaardproducten, de stad
Share-connected
Primair live delen van sociale contacten Daarnaast via social media en aan de aanbodkant:  share-initiatieven als AIRB&B, Wimdum
Alleen delen via social media
Betekenisvolle vrije tijd Lege’ vrije tijd
Authentieke echte unieke producten/ belevingen Massaal en groots
Innovatieve producten Massa, standaardproducten
Lifestyle en thema vrije tijd Onbeduidende vrije tijd
‘Just in time’ boeken en inzetten op korting en voordeel Vroegboeken
Oriëntatie en boeken via Internetportals, Apps, Like a local, forums en Zoover Oriëntatie en boeken via VVV, reisbureaus en touroperators
Bieden op vakanties en dagjes uit op veilingsites Gewoon boeken
Duurzame belevingen Ver-/gebruikende belevingen




IN 2014 UIT 2014
Verblijven Verblijven
Persoonlijke en verrassende aandacht van gastheer en gastvrouw Zakelijke en basis gastvrijheid
Hippe design caravans, tenten met unieke print Standaard caravans en tenten
Luxe en orgineel verblijven op het platteland Standaard boerencamping
Specifieke doelgroep-accommodaties zoals newborn-bungalow, love2stay (voor romantische huwelijksnachten) Standaard accomodatie
Unieke kampeerplekken
Met privébadkamer, in een kas of vogelhuisje
Gewoon kamperen*
Extreme, unieke overnachtingsplekken zoals slapen in een jungle lodge, slakkenhuis,  tram en diverse andere mogelijkheden Een standaard hotel of bungalow
Super lichtgewicht tent (zoals campstrecher, bikecamper, pop-uptent of disposable tent Gewone tent
Ingerichte tent of kampeeraccommodaties te boeken via camping touroperators zoals Vacansoleil of Keycamp Kamperen met eigen middelen
Share-events als Bungalup, Urban Camping Vrouwenweekend en vaderzoon-dag Gewoon een weekendje in de bungalow*
Glamping (Glamour kamperen) zoals in Camp Silver, Mongolse Ger, Indian Lake Tepee, Stuuflodge) Basic kamperen
Luxe campings met veel voorzieningen zoals een indoor speeltuin en zwemfaciliteiten De gewone camping
Camper (Sta)caravan
IN 2014 UIT 2014
Dagje uit Dagje uit
Weekend in (groeps)bungalow met familie en/ of vrienden, drie generaties, vader en zoons, moeders en dochters Weekend in een bungalow met het gezin
Weekendje of midweek in een bungalow bij een pretpark of dierentuin Alleen maar een weekendje of midweek in de bungalow
Een uniek en authentiek huurhuis/ villa of kasteel Bungalowpark
Bed and Breakfast in de stad (bij voorkeur design) of authentiek op het platteland (in een al dan niet verbouwde boerderij) Hotelketen
Luxe chalets (Sta)caravan
Eigen chalet (als tweede huis), of sharen van een tweede huis/ chalet Tweede huis van steen, met slecht één eigenaar
Eigen unieke animatie op de verblijfsaccommodatie (in thema of innovatief zoals de wannabe programma’s van Center Parcs of de academies van Hof van Saksen) Standaard animatie zoals de (kinder)bingo, show, meeleeftheater, knutselen
Wellness in de accommodatie of op het park Alleen een zwembad
Service producten zoals ontbijt, pizza en buffet gebracht, hotelservice in bungalows/ tenten veel streekproducten betrekken In de rij voor vers brood, uit eten op vakantiepark of camping
Huizenruil Commerciële accommodatie
Met een motorboot toeren Zeilen
Verblijven op de boot in de haven Echt (uit)varen
Boot delen Geen boot hebben
Meer dagjes uit en meer dingen op één dag (Fusion) Minder dagjes uit
Klim- en speelbossen Gewoon bos
Live entertainment en interactie in pretpark, dierentuin of indoor speeltuin   Alleen attracties, dieren of speeltoestellen*
Focus op natuur, kansen voor nationale parken, Natuurpoorten en dierentuinen Focus op steden
Door middel van eindshows bezoekers langer in het pretpark houden Om 18.00 uur de poorten sluiten
Experience museum zoals Scheepvaartmuseum en Spoorwegmuseum met attracties storytellers   Statisch museum
De comeback van de klassieke musea zoals het Rijksmuseum   Oude musea
3D bioscoop of service bioscoop   Gewoon naar de film
Dierentuinen met attracties Musea
Floaten Sauna
Unieke of thema-wellness zoals Ryokan of boomhutsauna Gewone wellness
Wellness als preventie of als compleet lifestyle-advies Gewone wellness
Funshopping bij leuke kleine winkels Funshopping in de standaard winkelstraat
Belevingswinkel/ entertainment Gewone winkel
Shopping-events Koopzondag
Pretpark hele jaar open
Unieke en meer bezoekmomenten
Een seizoen van Pasen tot herfst  
Belevingsroutes met de fiets of wandelen   Standaard fiets- wandelroutes
Met GPS/ QR-codes/ layer wandelen, fietsen of varen   Met de kaart of routebeschrijving op stap
Family entertainmentcentrum Een losse kartbaan, indoor speeltuin of bowling  
IN 2014 UIT 2014
Reizen Reizen
Thema indoor speeltuin (zoals Sterrenstrand, FunValley, Kidzania, De Vergeten Mijn)   Softplay indoor speeltuin
Funsports zoals IJskarten, blokkarten, powerboaten   Gewoon karten
Minder op vakantie Meer op vakantie
Nederland, dichtbij-bestemmingen België en Duitsland en onbekende landen in Europa (zoals Macedonië) Lange verre reizen
Betaalbare verre bestemmingen zoals Azië (Thailand, Indonesië), Midden Oosten (Dubai en Abu Dhabi),  Florida/ USA, na WK Voetbal: focus op Brazilië Australië en Afrika
Wintersport: doorgroei van Scandinavië  en Oostblok als bestemming Oostenrijk
Betekenisvakanties, reizen met kennisontwikkeling of juist om te helpen (bijvoorbeeld ontwikkelingswerk of meewerken aan natuuronderzoek) Gewone vakanties
Winterkamperen Alleen kamperen in het voorjaar en de zomer
Low-cost airlines   Klassieke airlines
Vaker en korter   De lange zomervakantie
Vliegen vanuit België of lokale Nederlandse Vliegvelden   Vliegen vanaf Schiphol of Duitsland
Reisadviseur komt naar jou toe, reisbureau wordt meer reisspecialist Standaard reisbureau
Cruises Luxe all-inclusive resorts
Citytrips naar nog relatief onbekende steden als Vilnius, Marrakech, Krakau, Valencia* Standaard citytrips naar Londen en Parijs

   

IN 2014 UIT 2014
Sporten Sporten
Deelname aan bekende prestatie-evenementen zoals marathons, wielerrondes Gewoon lopen en fietsen
Digitaal prestaties meten en delen via tools als Runkeeper Gewoon sporten en niet meten
Budget Sportschool of luxe Fitness/ Healthclub Standaard sportschool, sporten in een vereniging
Multifunctioneel sportcentrum met wellness Losse sporthallen en zwembaden
Funsports als frisbee, slacklining en speedminton   Traditionele sporten als voetbal  
Extreme sports zoals obstacle/ free running, Urbathlon, (city) parcours, downhill mountainbiking ‘Gewone’ sporten
Aandacht voor spiritueel bewegen (yoga/ tha chi)   Steppen
Virtufit en Wii-sport/ -fit   Naar een sport-/ fitnessclub
Quick sporten of all-inclusive 1 x in de week
Zumba   Body pump
Bootcamp Krachttraining en cardiotraining
Varianten op voetbal zoals voetvolley, soccersquash en walking voetbal (voor ouderen) Standaard (zaal)voetbal
Personal Trainer/coach Groepslessen of individueel sporten

   

IN 2014 UIT 2014
Eten en drinken Eten en drinken
Thuis uitgebreid koken Uit eten
Themarestaurant Standaard restaurant  
Do it yourself, je eigen groenten en kruiden verbouwen Groenten uit blik of van de supermarkt
Eerlijke, unieke, lokale streekproducten met nadruk op groenten De standaard kaart
Slow food served fast Standaard gekookt/ Fast food
Restaurant met speelvoorziening voor kinderen   Chique restaurant
Digitaal bestellen en digitaal entertainment aan tafel   Wachten op de ober
Simpel goed eetcafé   Trendy, hip en duur
Live cooking (zoals La Place, wokrestaurants)   À la carte  
Afhalen/ laten bezorgen   Uit eten
Frituur met kwaliteit zoals verantwoord frietvet, gezonde snacks   Snackbar
Dine-in supermarkt zoals de Jumbo Foodmarkt in Breda Gewone supermarkt

 

IN 2014 UIT 2014
Thuis Thuis
Digitale TV/ Flatscreen/ beamer met on demand programma Beeldbuis
Sociale media volgen en bijhouden Internetten
Share-initiatieven voor media als Netflix, Spotify Kabel TV/ CD’s
3D TV en gaming* Gewone TV en spelcomputer*
Wii/ Playstation* Spelen op de PC*
Luxe koffiezetapparaten Senseo of gewone koffiezetapparaten
Luxe keuken   Magnetron
iPad/ smartphone/ tablet Laptop
Thuis-spa   Badkamer met douche
Thuis verkoop party’ s met vrienden en familie Winkelen in de winkel
Binnen- en buitenkeuken   Binnenkeuken

 

IN 2014 UIT 2014
Vrijetijdsbedrijven Vrijetijdsbedrijven
Innoveren en nieuwe verdienmodellen introduceren Achterover leunen
Creatieve en onderscheidende producten met een verhaal introduceren en Kernwaarden centraal stellen Meer van hetzelfde
Maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen   Verspillend ondernemen
Samenwerken en sociale cocreatie Iedere ondernemer alleen
Lifestyle gericht* Alles voor iedereen*
Nieuwe creatieve low budget, Calimero marketing   Adverteren
Online dialoog-  en contentmarketing, social media en mobiele marketing strategie Standaard offline marketing Digitale brochure/ site
Kennis vergaren en delen in benchmarks onderzoeken enz.   Alleen maar doen
Kerncijfers ontwikkelen   Raden, gokken en schatten
Creatieve designers en marketeers inhuren Standaard consultants

  Lange termijn vrijetijdsvooruitzichten 2015 - 2020

  • Mega Resort Destinaties zoals DisneyWorld Orlando, Sentosa Singapore zullen groeien. Midden-Oosten groeit door 
  • Leisure hotspots: regio’s die inzetten op leisure 
  • Ruimtereizen komen binnen bereik 
  • Leisure-industrie wordt belangrijke economische motor 
  • ‘Meerhuizigheid’ of meerdere objecten voor wonen, werken en vrijetijd 
  • Online digitale belevingen komen naar je huis maar live blijft en wordt waardevoller 
  • ‘Gated Communities’: ( voormalige) bungalowparken worden leefgemeenschappen voor ouderen of andere specifieke doelgroepen 
  • Entreetickets kopen voor ‘de natuur’ 
  • Stilte als luxe-product

  VrijetijdsTrends 2013: Betekenisvol Live!

Wat is ‘in’ en wat is ‘uit’ in 2013 als het om vrije tijd gaat? Welke gevolgen laat de crisis achter? Waar liggen de grote verschillen ten opzichte van vorig jaar? Voor het vijfde jaar op rij (eerste lustrum!) presenteert trendwatcher en oprichter van vrijetijdskennis.nl, Goof Lukken, de trends qua vrije tijd voor komend jaar. Ook is er aandacht voor een kijkje terug in de tijd. Welke trends zijn duurzaam? Welke trends bleken een hype? Daarnaast een blik ‘ver vooruit’. Hoe vullen we onze vrije tijd op lange termijn in?

Betekenisvol Live!
2013 is het jaar van ‘betekenisvol Live’! Lang leve de sociale media, maar we willen elkaar ook echt face-to-face ontmoeten in de vrije tijd. Ook willen we ‘echte’ belevingen. Authenticiteit is meer dan ooit terug. Live is ook de term die de consument in deze belevingen terug wil. Reden waarom veel attractieparken investeren in (grote) live shows. Daarnaast willen we ook een bijzondere (lees: met een verhaal), maar vooral een onvergetelijke en betaalbare nieuwe beleving of bestemming. Dus is er ruimte voor bestemmingen als Gambia, Florida of Azië. Live staat ook voor betekenis. Tijdens onze vrije tijd willen we de geest verrijken of een duidelijk doel hebben. Cultuur, natuur en kennis staan hierbij centraal.

Vrije tijd in 2013 - in het kort
We krijgen in het komende jaar opnieuw minder vrije tijd, maar we genieten wel intensiever en op goedkopere wijze. De vrije tijd leent zich goed om een lifestyle te profileren. Met name via de sociale media delen mensen en bedrijven nóg meer hun vrijetijdsbelevingen. Korte meningen op Twitter, foto’s en blogs op Facebook of Hyves en filmpjes op YouTube. De mobiele techniek maakt steeds meer deel uit van de vrije tijd met QR-codes of layers (die informatie geven op je mobiele telefoon). We gaan in 2013 vooral voor betaalbare unieke, betekenisvolle belevingen met een lifestyle factor die ‘betekenisvol Live!’ zijn. Ook het echte authentieke karakter maakt onderdeel uit van de Livetrend. Slow cooking, streekproducten, elkaar weer echt ontmoeten en spreken: het is echt hot. Het is weer leuk in eigen land en dus stijgen de aantallen binnenlandse vakanties verder. Zeker ook vanuit het kostenoogpunt zijn we op zoek naar goedkoop en dichtbij. We gaan vaker en korter op vakantie maar hierbij zijn we wel op zoek naar goede deals. Betaalbare ‘verderweg’ bestemmingen voor 2013 zijn Gambia en de Kaapverdische Eilanden en Azië (Thailand, Vietnam en Bali). Europese trendy bestemmingen zijn Corsica, Slovenië en de Italiaanse regio Campanië.

Live beleven!
De fysieke beleving is volop terug. Het beste voorbeeld zijn de pretparken. Hier werd de afgelopen jaren geïnvesteerd in Liveshows. Ook winkels zullen in de Livetrend mee moeten om meer beleving te bieden. In diverse winkels, stads- en dorpscentra worden daarom ook steeds meer evenementen georganiseerd.

Thuisbelevingen groeien verder door
De thuisbelevingen qua vrije tijd groeien ook door. Het cocoonen is ook weer terug. De 3D televisie brengt de beleving van de bioscoop thuis en gamen wordt er nog spannender mee. Ook thuis besteden we meer tijd aan de sociale media. We lezen tijdschriften op de iPad. Als we koken, dan graag uitgebreid, verantwoord en met mooie streekproducten. Koffie drinken we uit luxe machines of gieten we gewoon weer op. Gaan we uit? Dan zoeken we naar uitersten. Een bijzondere filmbeleving in een pop-up restaurant (dat tijdelijk ergens gevestigd is) of relaxen en detoxen in een thematisch wellness centrum. Nieuw zijn ook guerilla-uitjes (geïnitieerd door opnieuw de social media): met onbekenden eten en borrelen op openbare plekken.

In en Uit in de vrije tijd van 2013
Op het brede vlak van de vrije tijd zijn enorm veel diverse trends waar te nemen. “Deze laten zich het best vertalen in tegenstellingen of uitersten, of wel in het simpele ‘Wat is in’ en ‘Wat is uit’,” aldus Goof Lukken. “De nuance is echter altijd breder en kan bediscussieerd en gemotiveerd worden.” Hiervoor wordt verwezen naar de uitgebreide trends in de bijlage. Lukken bepaalt zijn trends door waarnemingen in de branche, discussies met studenten en experts, media rapporten en cijfers. “Het gaat hierbij echter meer om duiding aan de mix van deze bronnen te geven. De lijst met ins en outs geeft een richting waarbij per trend of ontwikkeling een eigen prachtig verhaal hoort. Een trend is wat mij betreft niet alleen kortstondig. Sommige trends komen nu al voor het derde jaar terug op de lijst, die zo steeds completer wordt. Het geeft een tijdsbeeld van de vrije tijd die economisch steeds veel belangrijker wordt,” aldus Lukken.

Terugblik
Na vijf jaar trendwatching vallen diverse zaken op volgens Lukken: “De crisis heeft veel innovatie gebracht. Met name in het Nederlandse aanbod. Ook is de consument meer gaan kiezen op beleving en betekenis. De opkomst van de sociale media heeft een enorme impact gehad. Met name het verdwijnen van de autoriteit van sterren en classificatie is ook kenmerkend. De macht ligt nu bij de consument. Via internet vergelijkt hij de prijzen, het aanbod en de recensies van anderen.” Lukken was de eerste gespecialiseerde trendwatcher op het gebied van vrije tijd. “Trendwatching is hot & happening,” aldus Lukken. “Het vak wordt ook steeds serieuzer genomen. Er ontstaan opleidingen, maar er is vaak ook wildgroei. De toegevoegde waarde moet zitten in het kunnen duiden van trends en jarenlange ervaring.”

IN en UIT,  VRIJETIJDSTRENDS 2013
De grootste verschillen met betrekking tot 2012 en 2011 zijn aangegeven met een ster en vetgedrukt.
 

Andere trends blijven gelden voor 2013.

De trends die al vijf jaar deel uitmaken van De VrijetijdsTrends hebben de code VT gekregen

IN 2013 UIT 2013
Algemeen Algemeen
Nog minder vrije tijd VT Meer vrije tijd
Vrijetijdsbeleving delen/ promoten via social media zoals Facebook, Hyves, Twitter, YouTube, Flickr of Picasa en nieuw: Pinterest* Op een feestje over je vakantie vertellen
Authentieke echte unieke producten/ belevingen* VT Massaal en groots
Live! Beleving & storytelling * Standaard vrije tijd*
Betekenisvolle vrije tijd* ‘Lege’ vrije tijd*
Authentieke echte unieke producten/ belevingen* VT Massaal en groots
Innovatieve producten Massa, standaardproducten
Lifestyle en thema vrije tijd Onbeduidende vrije tijd
Op het allerlaatste moment boeken en inzetten op korting en voordeel Vroegboeken
Oriëntatie en boeken via Internetportals, Apps, Like a local, forums en Zoover VT Oriëntatie en boeken via VVV, reisbureaus en touroperators
Bieden op vakanties en dagjes uit op veilingsites VT Gewoon boeken
Duurzame belevingen VT Ver-/gebruikende belevingen

   

IN 2013 UIT 2013
Reizen Reizen
Nederland, dichtbij-bestemmingen en onbekende landen in Europa zoals Corsica en Slovenië* Lange verre reizen*
Betaalbare verre bestemmingen zoals Azië, Kaapverdische Eilanden  en Gambia* Zuid-Amerika, Australië en Afrika
Vliegen vanaf regionale luchthavens in Nederland Vliegen vanaf Schiphol
Wintersport: opkomst van Scandinavië als bestemming* Oostenrijk*
Betekenisvakanties, reizen met kennisontwikkeling of juist om te helpen (bijvoorbeeld onwtikkelingswerk of meeweken aan natuuronderzoek)* Gewone vakanties*
Low-cost airlines VT Klassieke airlines
Vaker en korter VT De lange zomervakantie
Vliegen vanuit België of lokale Nederlandse Vliegvelden VT Vliegen vanaf Schiphol of Duitsland
Cruises Luxe all-inclusive resorts
Citytrips naar nog relatief onbekende  maar zeer betaalbare steden als Lissabon, Marrakesh, Valencia Standaard citytrips naar Londen en Parijs
Zorg- en Medische vakanties* Naar een ziekenhuis in Nederland*

   

IN 2013 UIT 2013
Verblijven Verblijven
Extreme, unieke overnachtingsplekken zoals slapen in een junglelodge, slakkenhuis,  tram en diverse anderen* VT Een standaard hotel of bungalow
Unieke kampeerplekken* Met privébadkamer of vogelhuisje Gewoon kamperen*
Super lichtgewicht tent (zoals campstrecher, bikecamper, pop-uptent of disposable tent Gewone tent*
Ingerichte tent of kampeeraccommodaties te boeken via camping touroperators zoals VacanceSoleil of Ecamp VT Kamperen met eigen middelen*
Bungalowpark events als Bungalup, Vrouwenweekend en ‘t grootste fanweekend* Gewoon een weekendje in de bungalow*
Glamping (Glamour kamperen) zoals in Camp Silver, Mongolse Ger, Indian Lake Tepee, Stuuflodge) VT Basic kamperen
Luxe campings met veel voorzieningen zoals een indoor speeltuin en zwemfaciliteiten De gewone camping
Camper (Sta)caravan
Weekend in (groeps)bungalow met familie en/ of vrienden, drie generaties, vader en zoons, moeders en dochters Weekend in een bungalow met het gezin
Weekendje of midweek in een bungalow bij een pretpark of dierentuin VT Alleen maar een weekendje of midweek in de bungalow
Een uniek en authentiek huurhuis/ villa of kasteel Bungalowpark
Bed and Breakfast in de stad (bij voorkeur design) of authentiek op het platteland (in een al dan niet verbouwde boerderij) VT Hotelketen
Luxe chalets (Sta)caravan
Eigen chalet (als tweede huis) Tweede huis van steen
Eigen unieke animatie op de verblijfsaccommodatie (in thema of innovatief zoals de wannabe programma’s van Center Parcs of de academies van Hof van Saksen) Standaard animatie zoals de (kinder)bingo, show, meeleeftheater, knutselen
Wellness in de accommodatie of op het park Alleen een zwembad
Service producten zoals gebracht ontbijt, pizza en buffet, hotelservice in bungalows/ tenten* In de rij voor vers brood, uit eten op vakantiepark of camping*
Huizenruil Commerciële accommodatie
Met een motorboot toeren Zeilen
Verblijven op de boot in de haven Echt (uit)varen
Sloep of kleine motorboot Geen boot hebben

   

IN 2013 UIT 2013
Dagje uit Dagje uit
Meer dagjes uit Minder dagjes uit
Live entertainment en interactie in pretpark, dierentuin of indoor speeltuin* Alleen attracties, dieren of speeltoestellen*
Door middel van eindshows bezoekers langer in het pretpark houden* Om 18.00 uur de poorten sluiten*
Experience museum (voetbal experience of Ecodrome) met storytellers Statisch museum
De comeback van de klassieke musea zoals het Rijksmuseum* Oude musea
3D bioscoop of service bioscoop Gewoon naar de film
Dierentuinen met attracties Musea
Floaten Sauna
Thema-wellness zoals Ryokan of boomhutsauna Gewone wellness
Funshopping bij leuke kleine winkels                    Funshopping in de standaard winkelstra Funshopping in de standaard winkelstraat
Belevingswinkel/ entertainment * Gewone winkel
Shopping-events Koopzondag
Pretpark hele jaar open Unieke en meer bezoekmomenten Een seizoen van Pasen tot Herfst  
Belevingsroutes met de fiets of wandelen Standaard fiets- wandelroutes
Met GPS/ QR codes/ layer wandelen, fietsen of varen Met de kaart of routebeschrijving op stap
Veel en verschillend in 1 dag   1 ding goed in 1 dag
Family entertainmentcentrum Een losse kartbaan, indoor speeltuin of bowling
Thema indoor speeltuin (zoals Sterrenstrand, FunValley, Kidzania, De Vergeten Mijn) VT Softplay indoor speeltuin
Funsports zoals IJskarten, blokkarten, powerboaten Gewoon karten

   

IN 2013 UIT 2013
Sporten Sporten
Deelnemen aan bekende marathons, wielerrondes* Gewoon lopen en fietsen*
Digitaal prestaties meten en delen via tools als Runkeeper* Gewoon sporten en niet meten*
Crossfit, sporten met obstakels in de stad (urbathon)* Gewoon sporten*
Sportschool of betere Fitness/ Healthclub Sporten in een vereniging
Multifunctioneel sportcentrum met wellness Losse sporthallen en zwembaden
Funsports als frisbee en speedminton Traditionele sporten als voetbal
Aandacht voor spiritueel bewegen (yoga/ tha chi) Steppen
Virtufit en Wii-sport/ fit Naar een sport-/ fitnessclub
Budget sporten of all-inclusive* 1 x in de week*
Bootcamp*  Krachttraining en cardiotraining*
Kettels* Krachttraining*
Zumba Body pump
Spinning Steps

   

IN 2013 UIT 2013
Eten en drinken Eten en drinken
Pop-up restaurant* Gewoon restaurant*
Thuis sterren’proof’ koken* Naar een sterren restaurant*
Guerilla uitjes: spontane borrels/ diners in openbare ruimte Afspreken
Themarestaurant VT Standaard restaurant
Eerlijke, unieke, lokale streekproducten met nadruk op groenten De standaard kaart
Slow food served fast Standaard gekookt/ Fast food
Restaurant met speelvoorziening voor kinderen VT Chique restaurant
Digitaal bestellen en digitaal entertainment aan tafel Wachten op de ober
Simpel goed eetcafé Trendy, hip en duur
Live cooking (zoals La Place, wokrestaurants) VT À la carte  
Afhalen/ laten bezorgen Uit eten
Frituur met kwaliteit zoals verantwoord frietvet, gezonde snacks Snackbar

   

IN 2013 UIT 2013
Thuis Thuis
Digitale TV/ beamer Beeldbuis
Sociale media volgen en bijhouden Internetten
3D TV en gaming* Gewone TV en spelcomputer*
Wii/ Playstation Spelen op de PC
Cocoonen met vrienden* Uitgaan*
Luxe koffiezetapparaten of opschenken* Senseo of gewone koffiezetapparaten*
Luxe keuken Magnetron
iPad/ smartphone/ tablet* Combineren met TV kijken Laptop*
Thuis-spa Badkamer met douche
Binnen- en buitenkeuken Binnenkeuken

   

IN 2013 UIT 2013
Vrijetijdsbedrijven Vrijetijdsbedrijven
Investeren en innoveren Achterover leunen
Goed en overwogen prijs- en distributiebeleid Een simpele prijslijst
Creatieve en onderscheidende producten introduceren en kernwaarden centraal stellen Meer van hetzelfde
Maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen Verspillend ondernemen
Lifestyle gericht* Alles voor iedereen*
Nieuwe creatieve low budget, Calimero marketing Adverteren
Dialoog marketing, social media strategie* Digitale brochure site*
Kennis vergaren en delen in benchmarks onderzoeken enz. Alleen maar doen
Kerncijfers ontwikkelen Raden, gokken en schatten
Creatieve consultants inhuren* Standaard consultants*

  NIEUW!:
LANGE TERMIJN VRIJETIJDSVOORZICHTEN 2015-2020

  • Resort destinaties zoals DisneyWorld Orlando, Sentosa Singapore zullen groeien.
  • Leisurehotspots, regio’s die inzetten op leisure
  • Ruimtereizen komen binnen bereik
  • Leisure-industrie wordt belangrijke economische motor
  • Online, digitale belevingen komen naar je huis
  • ‘Gated Communities’, voormalige bungalowparken worden leefgemeenschappen voor ouderen of andere specifieke doelgroepen
  • Entreetickets kopen voor ‘de natuur’
  • Stilte als luxe-product

Wilt u meer weten over de diverse trends in de vrijetijd, neemt u dan contact met ons op.

  • Deze trends zijn een persoonlijke interpretatie van marktgegevens, indrukken, signalen en gespreken in de branche, mediaberichten. 
  • Deze trends ,mogen met de bronvermelding www.vrijetijdskennis.nl, Goof Lukken gratis gepubliceerd worden. Op de site verschijnen regelmatig nieuwe trends, ontwikkelingen en columns over vrijetijd.

 Voor nuances, toelichting of voorbeelden kunt u contact opnemen met Goof Lukken, Vrijetijdskennis, 06-24601409.




Neem vrijblijvend contact met ons op
youtube twitter flickr 
www.ie-design.nl
vrijetijd_trends