Van Column naar Blog

Een blog over vrijetijd in plaats van een column…waarom? Vrijetijdskennis wil graag kennis en communicatie verzorgen over de leukste tijd van je leven. In de diverse columns in de vakbladen vindt je meer onze mening. Op deze blog zullen we je meer voeden met inspirerende voorbeelden, leuke filmpjes en podcasts. Bovendien brengen we updates op onze blogs als daar een actuele aanleiding voor is. Als je zelf leuke voorbeelden of  beste practices hebt, deel ze dan met ons! Stuur je bijdrage, persbericht of andere content naar info@vrijetijdskennis.nl

Vaste trendcolumn in Rekreavakkrant en blogs op Travelnext.nl

Sinds 2011 verschijnen verschillende columns van VTK-oprichter en vrijetijdstrendwatcher Goof Lukken over de vrijetijdsindustrie/leisurebranche en haar trends in de Rekreavakkrant. Ze zijn nu allemaal te lezen op vernieuwde site van het vakblad. Ook blogt Goof reglematig op www.travelnext.nl over digitale marketing van met name pretparken, attracties en dierentuinen. 

2016:

mei 2016: Maakt vakantie gelukkig?

In het nieuwe magazine VRIJ (dat als bijlage bij de Telegraaf verschijnt) is een artikel verschenen met de kennis van VTK-oprichter Goof Lukken i.s.m. NHTV en touroperator TUI. Hierin  staat onderzoek naar vakantiegeluk centraal. Hieronder het artikel:

Vakantie maakt gelukkig!
 
Driekwart van de Nederlanders gaat minimaal een keer per jaar op vakantie. En dat is maar goed ook, zegt leisure trendwatcher Goof Lukken. ,,Vakantie vieren maakt gelukkig. Hoe vaker je gaat, hoe vaker je dat effect bereikt.”

Lekker luieren, iets van de wereld zien, even weg uit de dagelijkse sleur of meer tijd en aandacht voor partner en/of kinderen: ieder heeft zo zijn eigen reden om op reis te gaan. Stedentrips zijn in opkomst en zonvakanties blijven onverminderd populair. Maar waar we vroeger massaal gefocust waren op wat langer weggaan in de zomer, geldt dat anno 2016 lang niet meer voor iedereen.


,,We gaan korter, maar als het even kan wel vaker”, vertelt Lukken, docent Toerisme en Vrije Tijd aan de NHTV en eigenaar van online platform Vrijetijdskennis.nl. ,,In de meivakantie bijvoorbeeld, en tussendoor nog wat weekendjes weg. Goedkope luchtvaartmaatschappijen en initiatieven als AirBnB maken het makkelijker om te reizen.”


Burn-out voorkomen


Uit verschillende onderzoeken, onder meer van de NHTV, blijkt dat mensen gelukkiger worden van op vakantie gaan. Vakantiegangers, zeker die tussen de 34 en 54 jaar, geven aan dat ze zich erna weer opgeladen voelen. Voor sommigen is het zelfs een manier om een burn-out te voorkomen. ,,Het gros van de mensen ervaart minder stress als ze even uit hun werkproces en in een andere omgeving zijn”, verklaart Lukken.


Of je lang of kort gaat, maakt voor die positieve effecten niet uit, weet de vrijetijdsdeskundige. ,,Als je langer op vakantie gaat, voel je je meestal wat uitgeruster maar er ligt thuis vaak ook een grotere workload op je te wachten. Je zit zo weer in die dagelijkse sleur.”


Tweede huis


De gemiddelde werknemer heeft het goed in ons land; tussen de 25 en 30 vakantiedagen per jaar. In Europa zijn we daarmee geen uitschieter, want veel omringende landen kennen meer officiële feestdagen en die tikken aan. ,,Maar als je dat vergelijkt met Amerika of Aziatische landen zijn het redelijk veel vrije dagen”, weet Lukken. ,,Nu het economisch beter gaat, kunnen we weer wat vaker gaan en wat meer uitgeven aan vakantie vieren.”


De reisbranche profiteert de komende jaren ook van de vergrijzing. ,,De babyboomers hebben hun zaakjes financieel voor elkaar en kunnen nog op tijd met pensioen, dus zij trekken eropuit met de camper of kopen een tweede huis. Daarna komt er een generatie aan die is opgegroeid met reizen en dat ook wil blijven doen.”


Smartphone uit


Het digitale tijdperk en de flexibilisering van de arbeidsmarkt zorgen ervoor dat mensen tegenwoordig ook makkelijker weg kunnen. ,,Ze kunnen tenslotte tijdens hun vakantie werken en zijn bereikbaar”, zegt Lukken. ,,Dat is natuurlijk ook meteen een nadeel, want daardoor kun je niet helemaal ontspannen. En dat is wel nodig om echt die positieve effecten van het vakantie vieren te ervaren.”


Lukken tipt: ,,Zet die smartphone en/of laptop dus ook gewoon eens uit als je op vakantie bent en geniet van de omgeving en de mensen om je heen!”

 

Dit artkel is veschenen in het Magazine VRIJ bij de Telegraaf van 21-5-2016

_____________________________________________________________________________

maart 2016: De strijd om de attractiepark- en dierentuinbezoeker 

(dit artikel is ook verschenen op www.pretwerk.nl, de vaksite voor de leisure-industrie)

Goof Lukken (docent NHTV en oprichter Vrijetijdskennis.nl) keek afgelopen week eens naar alle investeringen die het komende seizoen in de dagattractiemarkt worden gedaan. In zijn analyse gaat hij dieper in op Dierenpark Emmen, die rond de 150 miljoen investeert in de nieuwe locatie en het nieuwe park Wildlands (inclusief het nieuwe theater voor de stad Emmen.) Ondanks dat attractiemarkt nog maar heel beperkt groeit wordt er flink geïnvesteerd.

 

Foto's: pretwerk en NRIT

Investeringen in attracties 2016

Walibi introduceert een nieuwe achtbaan. De Efteling doet een kleine investering (2 miljoen) in het sprookje van Pinokkio en komt volgend jaar met de grootste investering in hun park ooit. Ouwehands dierenpark slaagde er dit jaar in om de publiekstrekker de panda naar hun park te halen. Kortom de strijd om de bezoeker is weer begonnen!

Investeren en terugverdienen

De vraag is welke projecten verdienen hun investering wel terug en welke niet. De Efteling kan vanwege hun kwaliteitsniveau en de unieke belevingen die zij creëren de prijs nog verhogen. Kijkend naar de prijs van een kaartje (en vergelijk dat met andere gelijksoortige parken in Europa zoals Disneyland Parijs), lijkt er nog rek te zitten in wat de consument wil betalen. Ook Walibi heeft duidelijke keuzes gemaakt. Uit het portfolio verdwijnen oude attracties die door één nieuwe grote en aansprekende achtbaan wordt vervangen. Dit leidt aan de ene kant tot een kostenbesparing en aan de andere kant tot een goed te vermarkten nieuwe attractie en een lichte prijsverhoging. Bovendien is het drie jaar geleden dat er een nieuwe attractie aan het park werd toegevoegd.

 

foto-Ineke-Kemper-RTV-Drenthe

Wildlands?

Kortom alles draait om het verdienmodel dat parken hanteren. Ik wil hierbij op één park dieper ingaan. De investeringen in nieuwe Dierentuin Wildlands zijn erg hoog. Het Financiële dagblad berichte in juni 2015: ‘De financiering van Wildlands en het nieuwe stadstheater is vrijwel rond. De gemeente Emmen betaalt ruim € 65 mln voor de verplaatsing en de nieuwbouw van Wildlands plus de bouwkosten voor het stadstheater, € 50 mln. Ook de provincie en het Rijk dragen een onbekend bedrag bij. Rabobank en VolkerWessels verschaffen een lening van € 15 mln respectievelijk € 7,5 mln en het park zelf draagt ook bij uit de reserves. Een punt van zorg is nog wel de benodigde sponsorbijdrage van € 3,5 mln van bedrijven en particulieren.’ . De dierentuin probeert straks het bezoekersaantal weer terug te krijgen op de 1,3 miljoen bezoekers. Deze zullen allemaal tegen extreem hoge prijzen naar binnen moeten komen. Volwassenen betalen straks bijna dertig euro voor een dagje dierentuin. De hoogste prijs voor een toegang tot een dierenpark van Nederland. De vraag is of zoveel bezoekers structureel deze prijs willen gaan betalen. Ik heb hier zo mijn twijfels over. Het verdienmodel is misschien wel opgezet op basis van: een hoge beleving mag veel kosten. Consumenten hebben echter een grens en het is ambitieus om de hoogste prijs te gaan vragen voor een product dat nog niemand echt kent.

Attractiepark of dierentuin?

Een duidelijke positionering van het park is het allerbelangrijkste. In het geval van Wildlands lijkt men Disney’s Animal Kingdom als uitgangspunt te nemen. In dit park, dat Disney zelf een themapark noemt en geen dierentuin, spelen dieren de hoofdrol. Net als in Wildlands is er een mix van attracties en dieren. Dit themapark heeft echter een totaal ander verdienmodel. Het is een aanvulling op een groot Disney complex (Walt Disney World Resort) met tientallen hotels en drie grote andere attractieparken. Bovendien exploiteert men dit park in een subtropisch klimaat. Ook de attracties zijn een groter mate aanwezig en bovendien innovatiever. Waar Wildlands nu investeert in wat kleine shows, een boatride, een safaritruck en een simulator heeft Animal Kingdom een rijker attractieaanbod met onder andere twee achtbanen.

Afgelopen week gaf een woordvoerster van Wildlands op de attractieparkenblog Looopings aan dat de mix van dierentuin en attractiepark snel wil aanvullen. Er werd zelfs al gesproken over een ondergrondse achtbaan. Tevens wil het park op korte termijn een hotel openen. Ik vraag me dan af waarom neem je de cruciale investeringen net direct mee. Dat rechtvaardigt een hogere entreeprijs en zal nieuwe en andere bezoekers trekken. Als nu nog in deze attracties en verblijfsrecreatie moet worden geïnvesteerd, wordt de terugverdientijd nog irreëler.

__________________________________________________________________________________

Beeld: http://www.agro2607.com/ en www.neovinum.fr

Nieuw onderdeel van de VrijetijdsBlog: PretparkPret, WijnExperience

In onze blog wordt al veel gesproken over pretparken maar in de nieuwe rublriek PretparKPret besteden we nog meer aandacht aan dit onderdeel van de vrijetijdsindustrie. In het kader van de zomervakantie nu een eerste verslag over een Pretpark voor volwassenen: NeoVinum in de Franse Ardeche. 

____________________________________________________________

(D)evolutie van het woord en de term pretpark

In de jaren tachtig van de vorige eeuw was het woord ‘pretpark’ een heldere en duidelijk term. Het was een park waar je entree voor betaalde en waar je attracties van enige omvang mocht verwachten. Bekende namen uit die tijd bestaan nog steeds. Attractiepark (en tegenwoordig ook vakantiepark) Slagharen, Duinrell, en natuurlijk de Efteling. Inmiddels heeft de dagattractie branche een enorme groei door gemaakt. De Efteling is uitgegroeid tot een transmediaal merk (dat ook tv- en Theaterproducties maakt). Het attractiepark is doorgegroeid naar een resort met een hotel, bungalowpark en golfbaan. Ook kwamen er de afgelopen decennia nieuwe spelers op de markt zoals de Plopsagroep, bekend van K3, en natuurlijk kabouter Plop. Net als Disney ooit begonnen in film/tv-producties en toen in de pretparkenindustrie gestapt.  Er zijn de afgelopen jaren maar weinig ‘echt’ nieuwe spelers op de markt van pretparken gekomen. Het meest recent was dat nog Toverland dat zich inmiddels (met recht) een volwaardig familie pretpark mag noemen.

Wel kwamen er drie nieuwe dierentuinen op de markt Zooparc Overloon, Dierenrijk (Europa) en Gaia Zoo in Kerkrade. Volgend jaar staat ons de opening van Wildlands Adventure Zoo Emmen (voorheen Dierenpark Emmen) te wachten. Mijn verwachting is dat hierbij de grens tussen een attractiepark en dierentuin weer kleiner wordt. De termen als thematisering, storytelling en beleving staan immers centraal in deze nieuwste dierentuin van Nederland. Ook de wildgroei aan indoor speeltuinen lijkt op dit moment aan de grens te zijn gekomen.  Musea vonden ook de trend van beleving. Het Spoorwegmuseum ontwikkelde zich van een ‘suf’ museum naar een echt belevenispark. Ook het vernieuwde scheepvaartmuseum in Amsterdam voegde attracties toe aan hun traditionele presentatie van museale stukken.  Kortom de grenzen tussen de diverse soorten attracties zijn aan het vervagen zoals dat in de gehele vrijetijdsindustrie gebeurt. Ik heb hier geen probleem mee en schreef er al eerder een artikel over in het Trendrapport Toerisme, Recreatie en Vrije Tijd.

De term pretpark wordt de laatste tijd echter te makkelijk in de mond genomen, is mijn mening.  Kleine indoor speltuinen noemen zich nog al snel een pretpark zoals bijvoorbeeld  http://kidzcity.nl/. Ook bij de opening van Nederlands nieuwste indoor pretpark ‘’Yumble”  werd zelfs de claim geleegd op ‘het pretpark van de toekomst”.  In mijn ogen is het meer een family entertainment center. Een term die in de Verenigde Staten, een bekend fenomeen is. Je vind hier vaak indoor entertainment voor de hele familie in combinatie met goede of specifieke horecaconcepten.  Inmiddels heeft Yumble ook toegegeven dat men zich verkeerd heeft gepositioneerd. Men claimt nu het ‘familiepark van de toekomst’ te zijn. Ik ben benieuwd of dit de juiste verwachting schept bij de bezoeker? Nog ernstiger vind ik als de term Pretpark echt misplaatst is. Afgelopen voorjaar werd met veel  ‘tamtam’ het eerste pop-up pretpark van Nederland gelanceerd. Dit zou in het Zeeuwse Goes verschijnen. Er werd gesproken over het eerste tijdelijke pretpark van de wereld.  Even dacht ik dat het grootste tijdelijke pretpark van de Benelux (de Tilburgse Kermis) een geduchte tegenstander zou krijgen. Maar tot mijn verbazing bleek dat het meer een marketingtrucje was. Het pop-up pretpark bestaat voor een deel uit een reeds niet echt succesvolle exploitatie van een binnen- en buiten zwembad, een reptielenjungle (beter bekend als Omnium Goes) en als tijdelijke toevoeging wat springkussens , een draaimolen en een theater waarvan de programmering nog geheel onduidelijk is… Gelukkig is in de marketing de pretpark claim enigszins afgenomen door het http://www.superzomerfestival.nl/ te noemen. Of het de verwachte 150.000 tevreden bezoekers (die maar liefst 16,50 euro p.p. moeten betalen) gaat trekken? Ik ben bang van niet….! De verwachtingen van de huidige consument zijn bij de term pretpark een stuk hoger dan 20 jaar geleden. Kortom denk als ondernemer goed na over je positionering en ‘underpromise and overdeliver’!

auteur: Goof Lukken

Beeld: Islands of Adventure, Orlando USA

________________________________________________________________________

Kamperen niet meer hip, trendy of duurzaam?

Het kamperen lijkt minder populair te worden. Recente cijfers van het NBTC geven dit aan. Gelukkig zijn er nog veel innovatieve concepten te vinden die weer trachten het kamperen hip, trendy en duurzaam te maken. Kijk maar eens naar deze concepten:

Caravanity (over pimpen van oude caravans)

Festival Bakkum: festival op camping Bakkum

Camping Hotel op stadscamping Vliegenbos Amsterdam

Urban Campingsite Amsterdam: Art en design meets camping

Heeft u nog leuke (kampeer) innovaties stuur ze naar info@vrijetijdskennis.nl!

Goof Lukken

oprichter Vrijetijdskennis

_______________________________________

Dierentuinen en overnachten, beestachtig slapen

Slapen bij de ijsberen, foto: Zoo de La Fleche/Safari Lodge

Ook steeds meer dierentuinen bieden overnachtingsmogelijkheden aan. Soms incidenteel, zoals het slapen bij dolfijnen in het Dolifinarium, of wat structureler zoals Safaripark Beekse Bergen (in bungalows, zogenaamde Jungalows, op de Safaricamp of exclusief in het Rangerkamp). Deze overnachtingsmogelijkheden worden ook steeds exclusiever, met name in het buitenland zoals Disney's Animal Kingdom Lodge (hotel en villa's) in Orlando. Afgelopen zomer sliep ik op een Afrikaanse Savanne in Frankrijk bij Parc Le Pal. Maar mijn meest memorabele overnachting in een dierentuin had ik deze zomer bij Zoo de la Fleche, waar ik de Bali Lodge sliep naast twee Siberische tijgers. In deze Franse zoo kun je ook slapen naast wolven, lemuren en ringstaartmaki's  (halfapen uit Madagascar) en sinds dit jaar bij ijsberen. Deze laatste lodge heb ik in aanbouw mogen bewonderen en ik verzeker u, een exclusieve, dure maar memorabele beleving. Hieronder diverse video's van deze beestachtige overnachtingsmogelijkheden:

Vakantiepark Beekse Bergen

Rangerkamp Safaripark Beekse Bergen

Update 3-4-2015: Safari Resort Beekse Bergen

Animal Kingdom Lodge

Parc Le Pal, Lodges (Franstalig)

Zoo de La Fleche, Balilodge

Zoo de la Fleche, Artic Lodge slapen bij ijsberen

Update 4-4-2015: Chessington World of Adventures, Aztecta Hotel & Safari Hotel

Update 5-6-2015: Wolvenhotel in Zweden

In Zweden kun je slapen in een boomhut, een vogelnesthotel, een tipi, iglo of in een grot. Vind je dit niet meer bijzonder? Ga dan eens met wolven naar bed.

Met slechts een raam tussen jou en de wolven in, voelt het alsof je onderdeel bent van de wolvenroedel. Een wekker heb je ’s ochtends niet nodig, je wordt vanzelf wakker door het gehuil van de wolven die onder je raam staan.

Dit wolvenhotel ligt in Midden-Zweden; Hälsingland & Gästrikland, in de Järvzoo dierentuin. Naast wolven tref je hier ook andere Zweedse roofdieren in hun natuurlijke omgeving, maar wel met een hek eromheen.

Goof Lukken

Oprichter Vrijetijdskennis
Expert in dierentuinen, pretparken en leisure

_____________________________________________________________________

Mei 2014: Orlando 2014, interactie en persoonlijke beleving

Ik ben net terug uit Orlando, het pretparkmekka van de wereld. Ik was daar met studenten op studiereis. Het doel van de reis was goede voorbeelden te vinden van productiviteit in leisurebranche. Omdat zij bezig zijn met een praktijkopdracht voor de Efteling lag het voor de hand naar Florida af te reizen. Immers zeven van de grootste pretparken ter wereld liggen daar. Wat mij opviel was dat ondanks de massaliteit van deze parken (de stad ontving afgelopen jaar 57 miljoen toeristen die eigenlijk alleen voor de pretparken komen), er steeds meer aandacht komt voor interactie en persoonlijke benadering. Bijvoorbeeld Disney gebruikt diverse digitale technieken om het bezoek fijner en unieker te maken. Via My Magic + kan ik al vooraf via internet ‘fastpasses’ bestellen (die mij een tijdstip geven om de attractie te doen zonder wachten) voor drie topattracties in één van hun parken. Bovendien denkt de digitale bijhorende app (op basis van mijn profiel) automatisch na over welke andere shows passen in mijn ‘rooster’ voor de dag. De bijhorende app op mijn smartphone doet de rest. Disney heeft overal flitsende en gratis wifi in de parken. De app bevat plattegronden, mijn eigen rooster en actuele wachttijden. Service ten top en voor Disney erg waardevolle marketing informatie.

Meer lezen en weten over My Magic + surf naar:   https://disneyworld.disney.go.com/plan/my-disney-experience/my-magic-plus/

 

Testtrack als persoonlijke beleving:

In de vernieuwde attractie Testtrack beleefde ik een unieke persoonlijke beleving (overigens geheel gesponsord door  het automerk Chevrolet). Allereerst mocht ik mijn eigen conceptcar ontwikkelen. Ik kon diverse keuze maken, welk type hoe zuinig de motor moest zijn, welke uiterlijke zaken ik aan de auto wilde veranderen. Dit persoonlijke design werd gekoppeld aan mijn entreeticket. Vervolgens mocht ik plaatsnemen in een testvoertuig waarin naast mijn ontwerp dat van drie andere gasten werd upgeload. We gingen in diverse tests doen met onze drie ontwerpen. Per test was er de uitslag welk ontwerp het beste was. De attractie eindigt met de snelheidstest (een achtbaanrit) en vervolgens kon ik op het scherm met resultaten vergelijken met die van de twee anderen en van alle andere testritten op de dag van bezoek. Interactie ten top! Bovendien nodigt deze personalisering enorm uit om de attractie vaker te doen en verschillende ontwerpen te testen. U zult als ondernemer dus ook moeten gaan nadenken over digitale oplossingen maar vooral over hoe u deze slim kan inzetten. Denk eens na over waar u het uw gast makkelijker kunt maken? En op welke momenten zorgt u voor een persoonlijke beleving of interactie? Voor de hele beleving  van Testtrack in EPCOT (die je eigenlijk zelf moet meemaken....) .

April 2014: VTK levert wereldprimeur op:

Vrijetijdskennis is betrokken geweest bij de conceptontwikkeling en marketing van de nieuwe vakantiewoningen ' Slapen in een ballonmand':

Wereldwijde primeur: overnachten in een luchtballon(mand)
Opening thema vakantiewoningen door gedeputeerde en drie bekende Spaanse ballonvaarders/producenten

Slapen in een luchtballon(mand): deze wereldwijde primeur hebben de twee allernieuwste vakantiewoningen van BallonAIRpoort in Haaren. Gasten van deze accommodatie worden compleet ondergedompeld in de wereld van de ballonvaart en slapen in ’s werelds eerste ‘Ballonbedden’. Voor familie Van Herk, zelf ook fanatieke ballonvaarders, vormde de beroemde ontdekkingsreiziger en schrijver Jules Verne de inspiratie. Hij voer vijf weken per luchtballon boven Afrika en schreef hierover het boek ‘Vijf weken in een luchtballon’ . De eerste vakantiewoning brengt de gast terug in de spannende tijd van ontdekkingsreizen. Drie Spanjaarden, Josep Maria Lladó, Joan Comellas en Jaume Llansan evenaarden met hun zelf gemaakte ballon ‘Tramuntana’ de ontdekkingsreis van Jules Verne per ballon in 1980. Hun vlucht was de inspiratie voor de tweede vakantiewoning. Donderdag 20 maart werden de woningen officieel geopend door gebiedsgedeputeerde Johan van den Hout en door de drie beroemde Spaanse ballonvaarders. Zij ‘doken’ gezamenlijk als eerste de ballonbedden in.

Vakantie vol ballonbeleving
De twee meest in het oog springende slaapkamers van de nieuwe vakantiewoningen heten met recht ‘ballonkamers’. De gast overnacht in een echte luchtballon, compleet met een speciaal gevlochten mand als bed en de originele branders als verlichting. ‘Wij wilden niet de zoveelste vakantiewoningen realiseren, maar mensen echt een beleving meegeven’, vertelt Rud van Herk. ‘Dat doe ik tijdens mijn ballonvaarten boven het Nationaal Landschap Het Groene Woud vanuit de lucht. Maar nu kan dit ook slapend en dromend in een ballonmand tijdens een verblijf in de sfeer van de ballonvaart.’ Ook in de andere kamers van de vakantiewoningen zijn de thema’s ballonvaren tot in detail doorgevoerd. In de kamer ‘’t Verloren Mandje’ kan de crew je (na de landing met de ballon) niet meer vinden en moet je overnachten in het weiland. Om deze beleving door te voeren heeft de kamer zacht kunstgras als vloerbedekking. In de ‘Wolkenkamer’ staat het bed zelfs letterlijk op een roze wolk, om wellicht mooie dromen te stimuleren. De gasten zullen merken dat iedere kamer in de vakantiewoningen een verhaal heeft,’ aldus Van Herk.

Spaanse Ballonvaarders
In de vakantiewoning Tramuntana draait het naast de luchtballonnen ook om de Spaanse sferen. ‘Misschien niet de eerste link die je zou verwachten,’ zegt Rud van Herk. ‘Maar het verhaal klopt. Je waant je onder andere in het naaiatelier van één van de meest succesvolle ballonproductiebedrijven van Europa, Ultramagic. De oprichters van het bedrijf (Josep Maria Lladó, Joan Comellas en Jaume Llansan) evenaarden in 1980 met hun ballon ‘Tramuntana’ de ontdekkingsreis van Jules Verne per ballon boven Afrika. Wij zijn erg vereerd dat deze Spaanse legendes uit de ballonwereld de opening van onze vakantiewoningen samen met gedeputeerde Johan van Hout willen verrichten.’

Vakantiewoning ‘ Jules Verne’ is geschikt voor 4 tot 8 personen en vakantiewoning Tramuntana voor 8 tot 12 personen. In totaal bieden deze luxe accommodaties dus plek aan maximaal 20 personen. De woningen kunnen ook samengevoegd worden tot één grote groepsaccommodatie . Een ballonvakantie in deze bijzondere accommodatie is natuurlijk pas compleet als men ook een ballonvlucht boekt boven het Groene Woud bij de BallonAIRpoort. Voor meer informatie en boekingen zie: www.slapenineenballonmand.nl  of www.ballonairpoort.nl.

voor video impressie klik hier

Update voorjaar 2015: Slapen in een ballonmand bij Bed & Brekafast van omroep MAX

_____________________________________________

November 2013: Issue-management

Afgelopen maand verscheen de omstreden documentaire “Blackfish”, over Seaworld. Deze documentaire is gemaakt naar aanleiding van het noodlottige ongeluk van een Orka-trainster in het beroemde attractiepark in Orlando. Dit ongeluk waarbij de jonge trainster het leven verloor, gebeurde al in 2010. Het was de start van een discussie over het houden van Orka’s in gevangenschap, maar vooral over het geven van shows met deze iconische dieren. De documentaire gaat diep in op alle zaken die komen kijken bij het bedrijf Seaworld en met name het houden van Orka’s in gevangenschap. Er zit zelfs een Nederlandse link in met de door het Dolfinarium Harderwijk geredde orka Morgan.

 

Bij het kijken naar de film dacht ik aan het onderwerp issue-management. Hierbij gaat het om hoe je als bedrijf omgaat met media als je plotseling een onderwerp (issue) bent in de media. Hiervoor kunnen diverse aanleidingen zijn. Negatief nieuws of juist de actualiteit (denk aan de zwarte piet discussie). Het belangrijkste is dat je als bedrijf goed met issues om moet gaan. Zeker in deze tijd met de snelheid van de (sociale) media moet je het issue echt managen. Dit vergt veel tijd en aandacht. Belangrijkste is de regie goed in handen te houden en betrokken te zijn in een eventuele discussie of de communicatie over een onderwerp. Het Dolfinarium heeft dat destijds met Orka Morgen (die ook tot controverse leidde) heel goed gedaan. Daarvoor zijn vooral de eigen media(zoals de site) en een actief persbeleid ingezet. Transparantie was daarbij het ‘ toverwoord’.

Terug naar “Blackfish”, één standaardfout van issuemanagement heeft Seaworld gemaakt. Men is niet op de regiestoel gaan zitten. Het management heeft niet direct meegewerkt aan de documentaire, in de discussie die erna is ontstaan heeft men niet de confrontatie gezocht. Een gemiste kans. Op een dergelijke crisis of spotlight kun je als bedrijf nooit voor de volle 100% voorbereiden, maar denk na over de grote kaders als wie monitort als we als bedrijf issues hebben? En wie neemt de leiding bij het managen van issues (zowel intern als extern)? Kortom vraag u eens af bent u klaar voor issue-management? En denk nooit dat gebeurt mij niet. In mijn rijke verleden als PR-manager kreeg ik minimaal één keer per jaar met een issue of crisis te maken...

Wilt u met uw organisatie ook eens aan de slag met issuemanagement? Neem contact op met VTK om spreker Goof Lukken in te huren.

Oktober 2013: Innovatie is van alle tijden.

De laatste tijd horen we veel over innovatie. Het zou ontstaan door de crisis maar in mijn ogen is innovatie van alle tijden. Hieronder een aantal innovaties.

 

Ook in de huidige vrijetijdsindustrie volgen de innovaties elkaar snel op. Voorlopers zijn de attractieparken en de ontwikkelaars van attracties. Met een beetje fantasie kun je je de beleving van deze darkride,  achtbaan en simulator  voorstellen kijk maar eens hier: De verwachte techniek van de nieuwste Harry Potter ride. Je kunt nu met een attractie een prachtig verhaal vertellen. En dat verhaal vertellen zouden meer bedrijven vanuit de contentmarketing gedachte  moeten doen.  In de huidige parken wordt onderstaande techniek ook al toegepast:

 

Wilt u ook eens meer weten over vrijetijd, innovaties, storytelling of leisure. Nodig dan spreker in de vrijetijd Goof Lukken eens uit. Hij zal inspireren en veel innovaties tonen.

September 2013: Leisure Studiereis Parijs 2013 groot succes

Van woensdag 18 tot en met zaterdag 21 september 2013 brachten ruim dertig ondernemers uit de leisure sector een bezoek aan Parijs. Naast de groots opgezette beurs The European Attractions Show bezochten de deelnemers ook diverse interessante bedrijven in de Belgische en Franse markt. Deze Leisure studiereis is een gezamenlijk initiatief van NHTV, the European Fun Factory en RECRON. Er waren verschillende hoogtepunten, zoals het bezoek aan de nog relatief onbekende, maar prachtig gethematiseerde dierentuin Pairi Daiza in Zuid België. Ook een uitgebreid bezoek aan Disneyland Resort Parijs, met een masterclass over imagineering, sprak tot de verbeelding. Bijzonder waren het voorproefje dat de ondernemers kregen van Villages Nature (een nieuw resort dat wordt ontwikkeld door Disney en Pierre & Vacances/ Center Parcs) en het kijkje in de keuken bij Huttopia. Deze campingketen heeft natuurbeleving centraal gesteld en een aantal unieke kampeeraccommodaties ontwikkeld.  De reis werd afgesloten met een bezoek aan Parc Astérix, een themapark rondom de bekende Romeinse en Gallische stripfiguren. 

Kennisexperts als gids

De reis werd begeleid door ervaren kennisexperts in de leisure markt, namelijk Goof Lukken, docent van de Academie voor Toerisme van NHTV, en Richard Geerts, eigenaar en creatief directeur van de European Fun Factory (en tevens parttime docent NHTV). Zij hebben beide hun eigen specialisme, zowel binnen de leisure markt (van dag- tot verblijfsrecreatie) als vakinhoudelijk (van marketing tot imagineering en management). Bovendien vertelden zij hoe de ondernemers het grote scala aan leerervaringen kunnen vertalen naar hun eigen bedrijf of organisatie.

Hieronder korte impressies van de diverse onderdelen van de reis:

Pairi Daiza, een totaalbeleving van mens en dier

Deze relatief onbekende dierentuin is de laatste jaren erg succesvol. Dit jaar verwacht men meer dan 1 miljoen bezoekers. De kracht van het park ligt in de totaalbeleving. De dieren zijn te zien in hun natuurlijke leefomgeving waarbij ook aandacht is voor de relatie met de mens. Er zijn authentieke gebouwen en sferen die de beleving compleet maken. Je waant je werkelijk in Afrika of Azië. Goof Lukken gaf een kijkje in de dierentuinwereld en voorspelde een nog groter succes voor Pairi Daiza: “Door de komst van reuzenpanda’s gaan de bezoekersaantallen nog meer stijgen. Niet alleen zijn deze dieren uniek om te zien, ze hebben ook een positieve uitwerking op merchandise bestedingen.”

Disneyland Resort Parijs

Op dit moment de grootste resortbestemming in Europa. Richard Geerts (EFF) gaf een masterclass over deze bestemming en over imagineering: “Disney is de master in storytelling, waarbij oog voor detail uniek is. De techniek van imagineering zorgt ervoor dat de beleving perfect gecreëerd wordt. Hierbij maakt Disney gebruik van technieken uit de filmindustrie.” Ook werd een bezoek gebracht aan Villages Nature. Dit nieuwe vakantiepark heeft natuur als thema en wordt de komende jaren ontwikkeld. Topattractie hier wordt de geolagune: een meer in de openlucht dat door middel van geothermische warmte een continue tempartuur van dertig graden Celsius heeft.

Huttopia, kamperen in zijn oervorm

De Franse campingketen Huttopia brengt het concept van kamperen weer terug naar zijn oervorm. Terug naar de natuur, maar dan wel in modern jasje. Kenmerkend zijn de locaties van deze campings. Vaak in of grenzend aan natuurreservaten. Ook hun kampeeraccommodaties zijn erg opvallend. Het meest innovatief is de Chahutte, een mix van een blokhut  met daarop een tent.

Parc Astérix, content is leading

Bij het bezoek aan Parc Astérix bleek de content voor attractieparken een belangrijke factor te zijn. Directeur Exploitatie Fillip de Witte gaf aan dat het blijven laden van de content enorm belangrijk is: “Asterix en Obelix zijn bekend als strip en voor ons de leidende factor in thematisering en merchandising. Hun populariteit neemt echter wat af. We moeten dus ook veel tijd en geld investeren in het vermarkten van de twee figuren aan de jongste generatie via TV en games.”

De drie partners (NHTV, RECRON en EFF) hebben de intentie om in de toekomst inspirerende studiereizen te blijven ontwikkelen. Kennisoverdracht, innovatie en inspiratie zijn hiervoor de kernwaarden. Kijk voor meer informatie op www.leisurestudiereis.nl.

Enkele enthousiaste reacties van deelnemers aan de Leisurestudiereis.

Hugo Verweij, eigenaar speelpark Klein Zwitserland en voorzitter bedrijfsgroep Dagrecreatie RECRON:Recept voor een goeie studiereis: Een vol en afwisselend programma, leuke en geïnteresseerde collega’s, reisleiders met vakkennis, goed eten en een goed hotel. Dat zijn de ingrediënten voor een goede studiereis. Parijs? De reis smaakte prima!

 

Rob Ansen, eigenaar van www.groepen.nl

‘Overweldigend, professioneel, educatief, strakke regie en heel erg gezellig.’

 

Mark van Dam, eigenaar van vakantiepark Het Wieskamp: ‘Veel geleerd, nu nog alles verwerken’.

Relevante sites

www.pairidaiza.eu

www.disneylandparis.nl

www.parcasterix.fr/

www.huttopia.com/nl

www.villagesnature.com

Augustus 2013:

Horeca vaak nog ondergeschoven kindje bij leisurebedrijven

Ik kom nog vaak bij vrijetijdsbedrijven waar de horeca een ‘ondergeschoven kindje’ is. Dat is jammer want de echte horecabedrijven doen ook steeds meer aan beleving en sfeer. Gelukkig zijn er ook goede voorbeelden in de markt. Onlangs was ik bij London Zoo. Daar hebben ze een nieuw restaurant geopend met als thema ‘feeding time’, of wel voedertijd. Alleen is het nu voertijd voor de gast. Volop front/live cooking, een speciaal kinderbuffet met gezonde gerechten en een frisse look. Opvallend was dat de personeelskantine nu gewoon in het restaurant zit als een soort VIP-area, want dierverzorgers hebben ook ‘voertijd voor zichzelf ’maar ze zijn zo wel goed benaderbaar voor de gast.

Hieronder een video-impressie:

 

 

 

column

Vaste trendcolumn in Rekreavakkrant

Sinds 2011 verschijnen verschillende columns van VTK-oprichter en vrijetijdstrendwatcher Goof Lukken over de vrijetijdsindustrie/leisurebranche en haar trends in de Rekreavakkrant. Ze zijn nu allemaal te lezen op vernieuwde site van het vakblad. Hier is tevens veel actueel nieuws te vinden. 

Hieronder enkele oudere columns van Goof Lukken:


Column maart 2011
Uitersten en Glamping


"Glamping" een trend die klinkt als de ultieme oplossing voor het traditionele kamperen. Het maakt het verblijf op de camping immers tot glamour. Geen gesleep met tent of caravan maar juist een luxe, unieke accommodatie op een camping. Wel de voordelen van kamperen en niet de nadelen… Kortom ieder vrijetijdsbedrijf moet op zoek naar die glamour uitstraling en vooral de campings. Deze trend wordt bovendien breed opgepakt. De media staan er bol van, campingtouroperators als E-camp en Vacanceselect duiken op de term en de ANWB heeft nu zelfs een special Glamping magazine. 

De oplossing?
Maar is het simpele plakken van het label Glamping nu de oplossing? Ik denk het niet. Ik geloof dat het vooral gaat om onderscheiden, opvallen en iets anders doen dan anderen. Dat hoeft niet per definitie luxe te zijn. Het draait om het verhaal. Vandaar dat ik het komende jaar de trend van uitersten verwacht. Het gaat om aparte, opvallende producten in de vrije tijd. Consumenten willen ultieme luxe of juist iets dat puur /back to basic is. Ze moeten een verhaal kunnen vertellen als ze er zijn of thuis komen (en vooral meer en meer via sociale media als hyves, twitter, facebook enz.) . Dat verhaal kan gaan over “even helemaal één zijn met de natuur”, of over “een heerlijk authentiek weekendje op de boerderij “, maar ook over slapen op unieke plekken zoals in een hijskraan, bij een schaapskudde, in een beverburcht of in een bunker. En één ding is zeker over deze belevingen wordt gesproken.

Niet kopiëren maar innoveren
Ondernemers in de vrijetijdsindustrie moeten waken voor het kopiëren van elkaars producten op de Nederlandse markt. Ze zouden beter energie kunnen steken in het creëren van innovatieve producten. Inspiratie is voor innovatie wel een vereiste. Deze is op vele manieren te vinden. Door te kijken naar de historie van een gebied, bedrijf,  krachten van de omgeving of naar leefstijlen (wat vinden senioren of singles nu echt leuk?). Ik krijg persoonlijk veel inspiratie tijdens reizen door het buitenland. Soms zie je daar enorm innovatieve ideeën. Creatief zijn is een kunst die een ondernemer zich kan aanleren. Er zijn hiervoor diverse boeken trainingen en workshops beschikbaar. Zelf echt niet creatief? Vraag dan u gasten eens mee te denken. U zult versteld zijn van de goede ideeën die uw gasten hebben. Co-creatie heet dat. Maar innovatie kost vooral veel tijd. Mijn oproep aan u is: Neem die tijd of anders huur een creatieveling in!

Inspirerende tips: www.lekkerslapeninbrabant.nl en  www.leukeovernachtingen.nl

Deze collumn is ook verschenen in de Rekreavakkrant.

Reacties? Mail naar info@vrijetijdskennis.nl

Ook eens een column schrijven over een relevant onderwerp binnen de vrijetijd?
Stuur uw column naar ons toe.

Over de auteur:

Goof Lukken is docent Toeristisch en Recreatief werkveld bij de Academie voor Toerisme van NHTV, hoger onderwijs in Breda. Hij is de oprichter van Vrijetijdskennis
_______________________________________
Column december 2010

VrijetijdsTrends 2011
Via sociale media ervaringen delen en het jaar van (betaalbare) uitersten

 Wat is ‘in’ en wat is ‘uit’ in 2011 als het om vrije tijd gaat? Welke gevolgen laat de crisis achter?  Waar liggen de grote verschillen ten opzichte van vorig jaar? Voor het derde jaar op rij presenteert trendwatcher en oprichter van vrijetijdskennis.nl, Goof Lukken, de trends qua vrije tijd voor komend jaar. 2011 is het jaar van het delen van wat we doen in de vrije tijd. Lang leve dus de sociale media. De consument en de vrijetijdsbedrijven kunnen namelijk via deze media een eigen statement maken en zichzelf onderscheiden. Daarnaast worden betaalbare uitersten in 2011 belangrijk. De consument kiest voor basic of juist voor ultieme luxe, voor een simpel of juist een super apart product. Reizen we naar het buitenland? Dan willen we ook uitersten, maar vooral een onvergetelijke nieuwe beleving of bestemming. Dus is er ruimte voor bestemmingen als Florida of Azië.

Vrije tijd in 2011 - in het kort
We krijgen in het komende jaar opnieuw minder vrije tijd, maar we genieten wel intensiever en frequenter.  De vrije tijd leent zich goed om een lifestyle te profileren. Met name via de sociale media delen mensen en bedrijven nog meer hun vrijetijdsbelevingen. Korte meningen op twitter, foto’s en blogs op Facebook of Hyves en filmpjes op YouTube. De mobiele techniek maakt ook steeds meer deel uit van de vrije tijd met QR-codes of layer(die informatie geven op je mobiele telefoon). We gaan in 2011 vooral voor betaalbare uitersten met een lifestyle factor. Kamperen? Ja, maar dan òf in een simpele tent òf Glampen. Dagje uit? Voor een paar uur naar de indoor speeltuin of een hele dag/ twee dagen naar een pretpark of dierentuin (waar steeds meer live entertainment/ edutainment komt). Overnachten, dat doen we bij innovatieve plekken zoals slapen in een ballonmandje, in een bunker of spookhotel. De aandacht voor Nederland en de bestemmingen rondom ons land (Europa) blijft groeien. De crisis heeft onze ogen voor het eigen land en dichtbij-bestemmingen geopend. Het is weer leuk in eigen land en dus stijgen de binnenlandse vakanties. We gaan vaker en korter op vakantie maar hierbij zijn we wel op zoek naar uitersten. Betaalbare ‘verderweg’ bestemmingen voor 2011 zijn Azië (Thailand, Vietnam en Bali) of Florida (zon, zee strand en pretparken) dat nu beter bereikbaar wordt en door de dollar betaalbaar blijft. Tenslotte mag de cruise in 2011 ook weer (combi van rondreizen en zon).  

Uitersten
Als we op reis naar het buitenland gaan, zoeken we ook naar uitersten waarover we een goed verhaal via de social media kunnen vertellen. De trend ‘local/leven als de lokale bevolking’ die vorig jaar startte zet in 2011 door middel van de social media ook door. Immers: via deze media kunnen we zien wat er lokaal leeft en komen we ook met locals in contact. We willen de mensen van een bestemming leren kennen. Zij laten ons de leuke en unieke plekjes van een stad of streek zien.

 Thuisbelevingen groeien door
De thuisbelevingen qua vrije tijd groeien ook door. De 3D televisie brengt de beleving van de bioscoop thuis en gamen wordt ermee nog spannender. Ook thuis besteden we meer tijd aan de sociale media. We lezen tijdschriften op de iPad. Als we koken dan graag uitgebreid, verantwoord en met mooie streekproducten. Koffie drinken we uit luxe machines of gieten we gewoon weer op. Gaan we uit? Dan zoeken we naar uitersten. Een bijzondere filmbeleving in een pop-up restaurant (dat tijdelijk ergens gevestigd is) of we relaxen en detoxen in een thematisch wellness centrum. Nieuw zijn ook guerilla-uitjes (geïnitieerd door opnieuw de social media): Met onbekenden eten en borrelen op openbare plekken.

In en Uit in de vrije tijd van 2011
Op het brede vlak van de vrije tijd zijn enorm veel diverse trends waar te nemen. “Deze laten zich het best vertalen in tegenstellingen of uitersten, of wel in simpele ‘in’ en ‘uit’.”, aldus Goof Lukken. “De nuance is echter altijd breder en kan bediscussieerd en gemotiveerd worden.” Hiervoor wordt verwezen naar de uitgebreide trends in de bijlage. Lukken bepaalt zijn trends door waarnemingen in de branche, discussies met studenten en experts, de media rapporten en cijfers. “Het gaat hierbij echter meer om duiding aan de mix van deze bronnen te geven. De lijst met ins en outs geeft een richting waarbij per trend of ontwikkelingen een eigen prachtig verhaal hoort. Een trend is wat mij betreft niet alleen kortstondig. Sommige trends komen nu al voor het derde jaar terug op de lijst, die zo steeds completer wordt. Het geeft een tijdsbeeld van vrije tijd die economisch steeds veel belangrijker wordt”, aldus Lukken.

Over Goof Lukken
Trendwatcher Goof Lukken (39) is de oprichter van het platform Vrijetijdskennis (VTK). Dit platform is een gids, kenner, link en specialist in de vrijetijdsindustrie en relevante organisaties met betrekking tot ontspanning, beleving, vakantie en tijdverdrijf. VTK is een platform van praktijkspecialisten met zeer ruime ervaring in de vrijetijdsbranche. Ook verzamelt VTK zoveel mogelijk kennis en informatie over de vrije tijd. Bovendien communiceert VTK hier graag over! Lukken heeft meer dan 15 jaar ervaring in de vrijetijdsbranche, met name op het gebied van marketing en communicatie. Hij is tevens verbonden als HBO-docent aan de Academie voor Toerisme van NTHV, internationaal hoger onderwijs Breda en rondt op dit moment zijn MBA af met een onderzoek naar de strategische positionering van de Nederlandse dierentuinen.

Reacties? Mail naar info@vrijetijdskennis.nl

Ook eens een column schrijven over een relevant onderwerp binnen de vrijetijd?
Stuur uw column naar ons toe.



___________________
Column najaar 2010

Strategie van dierentuinen


Soms gaat een trend of ontwikkeling zo snel dat je zelfs als trendwatcher er door overvallen wordt. Al jaren volg ik de dierentuinen in binnen- en buitenland op de voet. De laatste jaren vooral ook vooral over strategische issues. Ik had er al lang een column over in gedachten. Over de spanningsvelden waarbinnen de dierentuinen werken. Over termen als ethiek, educatie, entertainment, conservatie. Maar vooral over de vraag zijn dierentuinen nu belevenisvolle recreatiebedrijven vol edutainement zijn of biologische instituten met een boodschap over die conservatie. En hoe gaan zij in de toekomst financieel overleven? Maar zie daar de actualiteit haalt me in...Kijk naar de situatie van Dierenpark Emmen, Artis, en Blijdorp. Deze parken worden nu gedwongen zich eens goed ter herbezinnen op hun toekomst.

Voor mijn master (MBA/MCC) besloot ik daarom afgelopen zomer al me als afstudeerscriptie-onderwerp te verdiepen in strategische positionering van de Nederlandse Dierentuinen.  Een vooruitziende blik immers het was ruim voor de actuele ontwikkelingen bij de dierentuinen. Voordat ik dus verder ga met mijn voorspellingen ga ik er eerst eens echt diep induiken om vervolgens met een echte lange termijn toekomstverwachting voor de dierentuinen te komen...wordt vervolgd in 2011!
 
Reacties? Mail naar info@vrijetijdskennis.nl

Ook eens een column schrijven over een relevant onderwerp binnen de vrijetijd?
Stuur uw column naar ons toe.

Over de auteur:

Goof Lukken is docent Toeristisch en Recreatief werkveld bij de Academie voor Toerisme van NHTV, hoger onderwijs in Breda. Hij is de oprichter van Vrijetijdskennis
___________________
Column juli 2010

Deze column is op zaterdag 31 juli ook verschenen als opinie-artikel in het Brabants Dagblad.

Pakt Midden-Brabant wel de kansen op het recreatieve vlak?

Al jarenlang maakt recreatie en toerisme een zeer belangrijk deel uit van de economie in Midden-Brabant. De echte kansen die er voor de regio op dit vlak liggen, worden echter niet voldoende opgepakt. Diversiteit qua vrijetijdsaanbod is één van de kenmerken van de regio. Met twee topattracties in de vorm van de Efteling en Safaripark Beekse Bergen trekt de regio alleen al meer dan 5 miljoen dagrecreanten. Tel er de grootste kermis van de Benelux (meer dan 1 miljoen bezoekers) en diverse andere grootschalige evenementen in Tilburg bij op en de teller tikt snel door. Voeg daarbij nog eens de prachtige natuurgebieden als de Oisterwijkse bossen en vennen en het nationale park de Loonse en Drunense duinen, nationaal landschap het Groene Woud, de charmante Brabantse dorpen in de Kempen en de vestingstad Heusden… Het totaal biedt een zeer diverse (korte) vakantie voor vele consumenten. Ook cultuurliefhebbers kunnen goed in de regio terecht. De stad Tilburg kent diverse musea, Heusden vele galerieën. Ook rust, ruimte en authenticiteit is in de regio te vinden. De diverse kleine kernen in de streek laten gasten genieten van het Brabantse plattelandsleven.

Topbestemming
Ontbreekt het Midden-Brabant op recreatief vlak dan aan niets? Wij denken van wel. Op het gebied van recreatie kan de regio uitgroeien tot een topbestemming. Het aanbod zal dan echter wel aangevuld moeten worden. Wat missen we nog? Allereerst de verblijfsrecreatieve mogelijkheden. Om de toerist langer in de regio te houden wil hij/ zij kunnen overnachten. Het liefst op unieke plekken met luxe. Qua kamperen zijn de mogelijkheden beperkt. De huidige consument moet weer leren om ‘het gras tussen de tenen te voelen’. Hiervoor moet het product niet gewoon kamperen zijn maar ‘Glamping’, ofwel glamorous kamperen. Denk hierbij aan luxe en innovatieve kampeeraccommodaties, volledig ingericht, met privé sanitair en niet alleen bruikbaar voor de zomermaanden, maar zeker ook in de weekenden in het voor- en najaar of zelfs in de winter. Ook qua hotelaanbod zou de consument meer keuze willen. Van sfeervolle Bed & Breakfasts (Tilburg heeft er maar 8…) tot hotels in het luxere segment.

Multiculti funshoppen
Qua dagrecreatie is er eveneens groei mogelijk in onze regio. Funshoppen scoort nog steeds hoog als het gaat om een dagje uit. En laten we eerlijk zijn: dan heeft Tilburg niet al teveel te bieden. Natuurlijk kent de regio de oudste woonboulevard van Nederland in Waalwijk, maar daar winnen we de oorlog ook niet mee. Bovendien missen we een echte slechtweer voorziening die vermaak biedt in de wintermaanden en op regenachtige dagen. Nee, wij pleiten niet voor een Mall. Dat station lijkt ons al lang gepasseerd. Maar Tilburg (of de regio) zou wel gebaat zijn met een shopping-attractie. Al brainstormend dachten wij aan een multicultureel winkelcentrum waar lekkernijen en snuisterijen uit de hele wereld te vinden zijn, in een belevenisvolle omgeving zoals de souks in Marrakesh of de Oosterse bazaars uit Azië. Dat is meteen duurzaam ondernemen en past bij Tilburg zoals de T-parade! Maar ook een echt groot innovatief indoor water-/attractiepark zou het aanbod van de regio versterken. Misschien een idee voor Brabant Water? Combineer educatie over water en ons milieu met beleving. Als Brabantstad dan ook nog eens culturele hoofdstad wordt, zal dit zeker goede impulsen voor de regio opleveren.

Keuzes maken
Deze kansen kunnen alleen benut worden door een duidelijke keuze te maken voor recreatie en toerisme als economische drager. Bovendien moeten diverse betrokken partijen, van het bedrijfsleven tot de VVV’s, het Vrijetijdshuis, het onderwijs en lokale/ provinciale overheden dan wel de handen ineen slaan. Met name de politiek moet een keuze maken en vervolgens de voorwaarden (vooral planologisch en economisch) faciliteren. Structurele regie zal hierbij zeker nodig zijn. Daarnaast zal opvallende en vasthoudende marketing van de regio een vereiste zijn. Hierbij moeten de diverse partijen in de markt ook de handen ineen slaan. Eén voordeel kent recreatie en toerisme in ieder geval: deze economie is niet te verplaatsen naar andere landen en zal in de toekomst de economische peiler van onze regio worden. Maak dus die keuze!
Reacties? Mail naar info@vrijetijdskennis.nl

Ook eens een column schrijven over een relevant onderwerp binnen de vrijetijd?
Stuur uw column naar ons toe.

Over de auteurs:

Jos de Punder is zelfstandig ondernemer in recreatie en eigenaar van Recreatiecompany en Cambiance camping de Reebok in Oisterwijk.

Goof Lukken is docent Toeristisch en Recreatief werkveld bij de Academie voor Toerisme van NHTV, hoger onderwijs in Breda. Hij is de oprichter van Vrijetijdskennis.nl

_______________________________
Column maart 2010

Plattelandstoerisme..dat zijn toch die boerencampings?

Het laatste jaar heb ik me steeds verder verdiept in het plattelandstoerisme. Laatst zei iemand tegen mij: “Dat zijn toch al die boerencampings?”. Het is echter een snel groeiende tak van toerisme en recreatie die vaak enorm innovatief is.

Groei
Plattelandstoerisme mag zich vooral verheugen in een toenemende belangstelling van consumenten. Ook steeds meer ondernemers ontdekken de mogelijkheden van het platteland voor het toeristisch-recreatieve product, dit geldt voor zowel agrariërs als reguliere toeristische ondernemers. In een breder maatschappelijk kader wordt plattelandstoerisme vaak beschouwd als nieuwe economische drager voor behoud van de leefbaarheid van het platteland, die tevens kan bijdragen aan imagoverbetering van het platteland. Daarnaastvergroot het toeristische aanbod op het platteland de diversiteit van het toeristisch aanbod in
algemene zin.

Creatieve, belevenisvolle overnachtingsmogelijkheden
Terug naar die opmerking over de boerencampings. Plattelandstoerisme heeft inmiddels een zeer breed scala aan producten. Een enorme vlucht nemen de B&B’s als dan niet op het boerenbedrijf of juist in de authentieke sfeer van het boerenbedrijf. Ook zijn er andere creatieve, belevinisvolle overnachtingsmogelijkheden: Het Betere Boerenbed, liniehutten, een hooihotel, Boertels, Historische Hoevelogementen of zelfs slapen in een postkoets. 
Of wat dacht u van dagrecreatie in de vorm van Boerengolf, speelboerderijen en boerenfairs. Educatie of edutainment wordt hierbij vaak ingezet. Zo kun je koeien en biggen knuffelen, een melkclinic volgen of een bezoek brengen aan een vipbox in de zichtstal. Marlies (van Boer zoekt vrouw) heeft zelfs een kledinglijn (koe-en-boe) ontwikkeld die kinderen iets wil leren over het platteland (en nog leuk is ook) 

Culinair

Culinaire liefhebbers komen ook aan hun trekken. Er worden heel wat eerlijke, echte en typische producten gemaakt maar ook verkocht op het platteland. De verkoop van deze producten vindt plaats op de boerderij. Ook de streekproducten vinden hier vaak hun oorsprong

Innovatie

Innovatie is ook aan de orde van de dag. Zo maakte ik afgelopen week kennis met de koesurvival, een survivalbaan boven in een koeienschuur (bij sport- en spelboerderij Leekzicht).  En mocht u denken dat er voor de lifestyle doelgroep geen plattelandstoerisme bestaat…bezoek dan eens het Roozenhuys in Haps. Hier kunt u een perfecte combinatie zien van educatie (museum en rondleiding over de kweek van rozen), retail (verkoop van diverse tuinrozen en meer dan 100 rozen-gerelateerde producten) en culinair genieten of vergaderen… (met de roos als ingrediënt). Dit alles in een perfect gestyled concept. Goof Lukken

Reacties? Mail naar info@vrijetijdskennis.nl

Ook eens een column schrijven over een relevant onderwerp binnen de vrijetijd?
Stuur uw column naar ons toe.

Over de auteur:

Goof is oprichter van Vrijetijdskennis en als Hogeschooldocent Toeristisch en Recreatief Werkveld verbonden aan de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer (N.H.T.V), binnen de Academie voor toerisme geeft hij les aan de studierichtingen FBTR en Management Toerisme. Daarnaast is hij betrokken bij het kennisloket. Tevens werkt Goof als free-lance consultant voor de vrijetijdsindustrie.




Neem vrijblijvend contact met ons op
youtube twitter flickr 
www.ie-design.nl
vrijetijd_column